Datum publikace 14. 11. 2016 Sdílet článek

Co všechno potřebujete zařídit před startem EET

Author Seyfor, a. s. 3 minuty čtení 0
Náhledový obrázek

EET – tři písmena, která v posledních týdnech skloňují podnikatelé a připravují se na jejich dopady na svůj byznys. Elektronická evidence tržeb se blíží. Máme pro vás souhrn všeho, čemu věnovat, než EET vypukne.

truny1200x627

Ministerstvo věří, že evidence zamezí krácení daní. EET ovlivní všechny prodejce a poskytovatele služeb, kteří přijímají platby v hotovosti, kartou nebo obdobným způsobem. Pro první firmy začne platit v prosinci 2016.

Společně se podíváme:

  • na termín, kdy pro vás EET začne platit,
  • jak se popasovat s informačním oznámením,
  • zda potřebujete novou pokladnu
  • a na další kroky, které musíte před spuštěním EET podniknout.

Kdy se mě to začne týkat?

Zavedení EET bude probíhat ve 4 fázích. Pro koho a kdy začne EET platit?

První fáze
od 1. 12. 2016
Druhá fáze
od 1. 3. 2017
Třetí fáze
od 1. 3. 2018
Čtvrtá fáze
od 1. 6. 2018
Stravovací a ubytovací služby Velkoobchod a maloobchod Svobodná povolání, doprava, zemědělství Vybraná řemesla a výroba

Pokud si nejste jistí, do které vlny spadáte, přečtěte si článek EET poradny nebo je přímo kontaktujte.

Cedulka, která se může prodražit

Jednou z povinností pro podniky zahrnuté do EET je vystavení informačního oznámení. Díky cedulce má zákazník zjistit, že obchodník platby elektronicky eviduje.

  • Je povinná pro kamenné obchody i e-shopy.
  • V kamenných prodejnách musí být vystavena viditelně a musí být dobře čitelná.
  • E-shopy nemají přesně určené místo na stránkách, kam oznámení umístit.
  • Text oznámení je stanovený.
  • Pokuta za neumístění cedulky je až 50 000 Kč.

Nejasné případy, například podnikatele bez prodejního místa, budou úředníci ministerstva financí řešit individuálně.

Podle současného stavu to ale vypadá, že třeba řemeslníci se cedulkou nebudou muset vůbec zaobírat.

Musím si pořídit novou pokladnu?

Dobrou zprávou je, že zákon nestanovuje, jaký přístroj máte pro evidenci používat. K EET budete potřebovat:

  • přístroj na evidenci tržeb,
  • tiskárnu,
  • aplikaci nebo software na přiznávání tržeb
  • a připojení k internetu.

Ačkoliv je položek na seznamu poměrně mnoho, nemusíte se nijak obávat. Elektronické přiznávání tržeb můžete vyřešit bezplatně třeba pomocí iDokladu nebo Profi Účtenky. Speciální pokladní software nabízí i pokročilejší funkce a jeho cena se pohybuje od 300 Kč.

Pokud jste drobní podnikatelé evidující pouze několik položek, vystačíte si pravděpodobně s chytrým telefonem a tiskárnou. Pro častější prodej nebo pro usnadnění práce je možné vybavit se:

  • bezdrátovou tiskárnou,
  • tabletem,
  • dotykovým monitorem,
  • přenosnou registrační pokladnou
  • nebo nepřenosnou pokladnou.

Podrobnější informace o konkrétních řešení a odhadu jejich ceny získáte v naší EET poradně. Nezapomeňte, že jako podnikající fyzické osoby můžete na nákup zařízení pro EET uplatnit jednorázovou slevu na dani ve výši 5 000 Kč.

Co musíte stihnout před spuštěním EET

  • Získejte jméno a heslo (autentizační údaje) pro přístup do systému. Zažádejte si o ně on-line na Daňovém portálu nebo osobně na finančním úřadě.
  • Autentizačními údaji se přihlaste do EET aplikace na Daňovém portálu a ohlaste všechny svoje provozovny.
  • Opatřete si z Daňového portálu certifikát, který doloží, že data o tržbě posíláte skutečně vy. Certifikát je zdarma a můžete mít pouze jeden pro celý provoz.
  • Nainstalujte certifikát do elektronické pokladny.
  • Vyzkoušejte si aplikaci nanečisto, ať případné nejasnosti nemusíte řešit ve spěchu za ostrého provozu. V iDokladu je testování již spuštěno, máte tedy časovou rezervu.

Související články

Novela zákona o účetnictví: 5 změn, které v roce 2025 čekají podnikatele

06. 05. 2024 3 minuty čtení 0
Přečíst článek

[Právní novinky pro OSVČ] Letos daně elektronicky, vyšší limit pro přiznání i školkovné + výhled na rok 2025

15. 04. 2024 3 minuty čtení 2
Přečíst článek