Datum publikace 16. 09. 2019 Sdílet článek

Nejčastější otázky uživatelů iDokladu – Uživatel a DPH

Author Seyfor, a. s. 5 minut čtení 1
Náhledový obrázek

Přihlašovací údaje, sdílení účtu s kolegou nebo generování podkladů k přiznání k DPH a nastavení členění DPH. Složitější i jednodušší. Přečtěte si další článek s odpověďmi na nejčastější dotazy na zákaznickou podporu iDokladu.

Uživatel

Kde si můžu změnit přihlašovací údaje do iDokladu?

Klikněte na Nastavení – Uživatel – Přihlašovacích údaje. Zde vyplníte novou přihlašovací adresu i heslo. Po kliknutí na Uložit vám na e-mail přijde potvrzovací zpráva.

blank

Pozor, přihlašovací e-mail neznamená totéž, co e-mail kontaktní. Pokud chcete změnit kontaktní e-mail (ten, který se zobrazuje na fakturách), běžte do Nastavení – Firma.

Chcete-li změnit heslo, musíte z bezpečnostních důvodů znát i své původní. Jestli jste ho zapomněli, obnovte si ho přes přihlašovací stránku kliknutím na Zapomenuté heslo.

blank

iDoklad vás při tvorbě nového hesla nijak neomezí, ale doporučujeme, aby mělo alespoň 8 znaků a obsahovalo čísla, malá i velká písmena a na škodu nejsou ani jiné specifické znaky jako pomlčka nebo podtržítko. Nemusíte se však bát, naše servery jsou proti útokům na hesla dobře zabezpečené.

Co když nechci s kolegou sdílet přihlašovací údaje, ale chci mu umožnit přístup do iDokladu?

Klikněte na Uživatel, sjeďte na stránce dolů na Seznam uživatelů a klikněte na Přidat uživatele. Zde zadejte e-mailovou adresu kolegy, kterému chcete umožnit přístup. Poté mu přijde e-mail s pozvánkou, kterou musí potvrdit do 24 hodin. Pokud to nestihne, musíte ji odeslat znovu.

Na stejném místě přístupy dalších uživatelů v případě potřeby zrušíte.

blank

Přístup můžete umožnit například i své účetní, sama si pak vyexportuje data do účetních systémů.

Uživatelé se sdíleným přístupem vidí veškerou fakturaci včetně nákladů a můžou libovolně zacházet s doklady. Nezmění však nastavení – například sazbu DPH nebo číselnou řadu. Ty změní pouze majitel účtu.

Jak si propojím iDoklad s jinou aplikací?

V sekci Nastavení – Uživatel sjeďte dolů k Nastavení API. Zde si kliknutím na Generovat vytvoříte client ID a client Secret Kódy. Poté je vložíte do aplikace, se kterou chcete iDoklad propojit.

Aplikace však musí propojení umožňovat. Většinu služeb umožňujících snadné propojení najdete v katalogu rozšíření. Vyřešíte tak třeba EET, propojení s e-shopem nebo CRM systémem.

blank

Pokud v katalogu vaše aplikace není, propojíte ji také, ale vy (nebo váš IT technik) musíte toto propojení naprogramovat. Pokud máte základní znalosti programování, není to nic složitého, více informací najdete na developer.idoklad.cz.

Každá operace, která se přenese z iDokladu do aplikace nebo opačným směrem, spotřebuje různý počet API požadavků. Například přijetí faktury a její evidence v iDokladu spotřebuje 3-5 požadavků. Volte předplatné iDokladu podle toho, abyste měli dostatek API požadavků měsíčně.

Kde si v iDokladu pod stejným e-mailem založím další firmu?

Sekce Nastavení – Uživatel – Založit novou firmu.

blank

Stačí vybrat legislativu (ČR nebo SR) A firmu založíte jedním kliknutím.

blank

Firma ale bude prázdná a musíte si vše znovu nastavit. Například typ plátcovství, fakturační údaje nebo číselnou řadu. Věnujte nastavení několik minut, ať máte všechny doklady a jejich vydávání v pořádku. Využijte k tomu náš podrobný návod.

Finance a DPH

Umí iDoklad generovat podklady pro DPH?

Umí. Stačí si v sekci Finance zvolit, jestli přiznáváte DPH měsíčně nebo kvartálně. To uděláte v Nastavení – Firma – Účetní údaje – Zdaňovací období. Nezapomeňte kliknout na Uložit.

blank

Pak už jen pod záložkou Finance – DPH – Přiznání k DPH vygenerujete podklady. Ty se vám uloží do počítače jako soubor .xml. Ten nahrajete do systému elektronických podání finanční správy EPO.

blank

Tip iDokladu

Kliknutím na Opis k tisku na daňovém portále si zobrazíte formulář v klasické podobě a můžete si vše před odesláním zkontrolovat.

Stejně postupujte i v případě kontrolního hlášení. Vše ale doporučujeme zkontrolovat. Například jestli máte správně označené plnění do nebo ze země EU. Často může jít například o nenápadnou fakturu za reklamu na Facebooku (který má sídlo v zahraničí).

Pod záložkou Seznam dokladů k DPH si zkontrolujete členění DPH, které odpovídá jednotlivým řádkům ve formuláři.

Co dělat, když mi ve vygenerovaných podkladech vyplynulo nulové DPH, ale přitom jsem plátce.

Pravděpodobně jste na fakturách nevyplňovali typ členění DPH. Nejprve si proto ověřte, na kterých fakturách vám členění chybí. Vygenerujte si seznam dokladů k DPH (můžete si ho vyfiltrovat třeba podle typu dokladu, nebo podle členění).

blank

Pokud si chcete seznam zkontrolovat, klikněte na Tisk a uložte seznam například ve formátu .pdf. Nahoře uvidíte ty doklady, u kterých vám členění úplně chybí. U dalších dokladů si pak zkontolujete, jestli jste členění vyplnili správně.

Kde si členění DPH nastavím?

Běžte do Nastavení – Firma – Účetní údaje a zaškrtněte Členění DPH.

blank

Při vyplňování faktury uvidíte volbu Vybrat kategorii členění DPH. Musíte vědět, do které kategorie vaše zboží nebo služby spadají. Pokud je vaše podnikání složitější a vyvážíte například do třetích zemí, poraďte se raději s daňovým poradcem.

Můžu si nastavit výchozí typ členění DPH?

Samozřejmě, v Nastavení – prodej – členění DPH.

blank

Stejnou akci provedete i v sekci Nákup. Na faktuře pak budete mít toto členění předvyplněné, ale při vystavování faktury jej můžete změnit.

Vedete-li si sklad a ceník, můžete evidovat členění DPH i u ceníkových položek. O této užitečné funkci si přečtěte více zde.

Související články

Automatizujte fakturaci na e-shopu díky propojení iDokladu se Shopify

03. 10. 2024 2 minuty čtení 5
Přečíst článek

S tupou sekerou strom nepokácíte – používejte správné nástroje a podnikejte naplno

19. 06. 2024 1 minuta čtení 0
Přečíst článek