mini akademie
pro začínající podnikatele

Obsah
Čeho se týká povinné elektronické podání
Pokud podnikáte a máte IČO, máte také ze zákona zřízenou a zpřístupněnou datovou schránku. Tu musíte využívat k podání daňového přiznání. Ale nově také k dalším podáním a oznámením v oblasti sociálního a nemocenského pojištění.
Od 1. ledna 2025, kdy novela zákona nabyla účinnosti, musíte elektronicky podávat:
- přehled o příjmech a výdajích za uplynulý kalendářní rok,
- oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti,
- přihlášku k účasti na důchodovém pojištění,
- přihlášku k dobrovolnému nemocenskému pojištění,
- žádost o dávky z nemocenského pojištění (mateřská, otcovská, ošetřovné).
Pokračuje tím plánovaná digitalizace a končí výjimka, která dosud pro komunikaci se zdravotními pojišťovnami a sociální správou platila.
Kdo podává přehled o příjmech a výdajích
Přehled o příjmech a výdajích na ČSSZ podává každý podnikatel, který v uplynulém kalendářním roce vykonával samostatnou výdělečnou činnost. Netýká se pouze OSVČ v paušálním režimu.
Termín pro odevzdání přehledů je do měsíce od podání daňového přiznání, tedy do 2. června. Pokud za vás přiznání podává daňový poradce, musíte přehled odeslat do 1. srpna.
K odevzdání přehledu můžete zplnomocnit také jinou osobu, například svého daňového poradce nebo účetní. Plnou moc využijete i u elektronického podání – stačí ji jen připojit jako přílohu, případně ji zaslat úřadu formou e-mailu.
Tip: Přečtěte si, kdo musí a kdo nemusí podávat daňové přiznání.
Jak na elektronické podání přehledu o příjmech a výdajích
Podávat přehledy nově můžete:
- prostřednictvím ePortálu ČSSZ, kam se přihlásíte pomocí jména a hesla do datové schránky nebo pomocí identity občana (bankovní identita, eObčanka, mobilní klíč eGovernmentu) – interaktivní formulář se odsud odešle přímo do datové schránky příslušné OSSZ,
- nebo vyplněný formulář exportujete ve formátu XML a pošlete pomocí své datové schránky,
- nebo formulář podepíšete uznávaným elektronickým podpisem a pošlete na podatelnu příslušné OSSZ.
Vyplnění přehledů vám usnadní fakturační program iDoklad. Na jednom místě v něm máte evidenci svých příjmů a výdajů, takže přesně vidíte, kolik jste vyfakturovali i kolik vám přišlo na účet. Údaje snadno přenesete do interaktivního formuláře.
V případě, že prokážete objektivní technické důvody (např. výpadek elektřiny), můžete přehled dodat i v listinné podobě na předepsaném tiskopisu. Musíte však své důvody řádně vysvětlit.
Začínáte podnikat? Pomůže vám naše mini akademie
Vyznat se ve všech povinnostech, které jako podnikatelé máte, vám pomůže naše mini akademie. Ve vzdělávacích videích vám odborníci z praxe vysvětlí vše, co vás v podnikání čeká a co potřebujete vědět. Pro začínající podnikatele je vstup do mini akademie zdarma.
Související články
Reforma v zaměstnaneckých benefitech 2025: důraz na zdraví a větší volnost organizací
Novela zákona: nové podmínky pro posuzování zdravotní způsobilosti