Případová studie společnosti Bastard

„Začalo to jako recese s potištěnými toaletními papíry,” říká Martin „Matez” Jindra, zakladatel Bastardu

Podpora českých a slovenských grafiků, originální nevykradené potisky nebo prověřený textil, který něco vydrží. To jsou tři příklady ze zákaznického desatera firmy Bastard.cz. Na vznik potisků i spokojenost zákazníků si tato 11 let fungující značka důsledně potrpí. Spoluzakladatel Martin „Matez” Jindra vypráví, jaký příběh se skrývá za úspěšnou českou značkou dodávající textil s originálními potisky.
Čtěte dále
Martin „Matez” Jindra
Bastard
Podnikatel: Martin „Matez” Jindra Obor podnikání: textil s originálními potisky Web: bastard.cz Sdílet článek:
iDoklad
Náš tip - provedeme vás iDokladem
15minutová ukázka
Nechce se vám klikat a zkoušet? Nechte to na nás, předvedeme vám to nejlepší. A zdarma.

Jak Bastard vznikl?

Začínali jsme jako protest proti zásahu bývalého premiéra proti CzechTeku. Tenkrát jsme prodali dvacet tisíc toaletních papírů s jeho podobiznou. Se založenou doménou se mi ale nechtělo loučit. A v hlavě mi klíčil nápad, jak ji využít.

Takže volba padla na trička?

V Česku nemáme žádný triko shop s originálními vlastními potisky, které by reagovaly na český humor. A tak jednoduše vznikla další éra Bastardu, která trvá už 11 let. Za tu dobu jsme se stali největším obchodem s tričky u nás.

Sehnat kvalitní tričko s potiskem, který by odrážel specifický český humor, to byl před vznikem Bastardu oříšek.

Sehnat kvalitní tričko s potiskem, který by odrážel specifický český humor, to byl před vznikem Bastardu oříšek.

Kreslil jste některé návrhy na trička?

Jen několik prvních obrázků, pak jsem to ale nechal na graficích. Zrovna na posledních Colours of Ostrava jsem zahlédl jednu moji grafiku. Tak jsem se chytal za hlavu, když jsem si vybavil, kolik je na tom chyb.

Kolik grafiků se na tvorbě nových obrázků podílí?

U nás se může do navrhování zapojit kdokoliv. Hodně grafiků s námi vyrostlo. Ze začátku kreslili hrozné mazanice, teď jsou z nich profíci na plný úvazek. Máme zhruba dvacítku kmenových grafiků.

Celý tým v narozeninové sérii bastardích triček.

Celý tým v narozeninové sérii bastardích triček.

Co vás v začátcích podnikání nejvíce překvapilo?

Nejen na začátku, ale neustále mě překvapuje, jak si stát a jeho aparát neuvědomuje, že podnikatelé tu nejsou pro ně, ale že by to mělo být naopak. Nedávno jsme třeba dostali předvolání a pokutu za to, že jsme na zvoncích domu, kde jsou pobočky našich firem, neměli uvedeno i IČ.

Jaká maličkost vám během pracovního dne udělá největší radost?

Radost nám dělají samozřejmě spokojení zákazníci. Typicky když nám napíšou, že vnímají to, o co nám jde. Především tedy, když pochválí vysokou kvalitu, prozákaznický přístup nebo skutečnost, že pomáháme českým a slovenským grafikům ukázat jejich výtvory.

S čím ve všední pracovní den nejvíce bojujete?

V průběhu dne je pro mě osobně nejtěžší zvládnout „hlubokou práci”. Tedy soustředění se na skutečně velké úkoly, plány, analýzy a vize. Snadno se nechám vyrušit drobnostmi nebo věcmi, které jsou zdánlivě neodkladné.

Začínali jako recese, dnes vynikají ve výrobě svérázně potištěných triček.

Začínali jako recese, dnes vynikají ve výrobě svérázně potištěných triček.

Které nástroje vám v Bastardu usnadňují práci?

Už hodně dlouho nám pomáhá Google Disk. Celý tým tam může mít nasdílené dokumenty a tabulky a pracovat na nich současně. Také nikdo nemusí mít strach, že by neměl aktuální verzi. Práci řídíme v Asaně. Facebook je skvělá platforma pro dostupnou a skvěle cílenou reklamu. Dále používáme třeba nástroje na budování značky nebo analýzu kontaktních míst. A na fakturaci máme iDoklad.

A jaké funkce v iDokladu nejvíce oceňujete?

Určitě dohledání informací z Aresu. Stačí zadat jen IČ a máte vše vyplněné. Standardně už obchodním partnerům neposílám celé naše fakturační údaje, stačí zaslat IČ a věřím, že si stejně snadno vše ostatní dohledají.

„Proč by na kvalitní kulturu měli mít nárok jen ti, kteří na to mají?” ptá se spolumajitel ArtBaru Druhý pád
Radek Petráš I ArtBar Druhý Pád