Datum publikace 09. 02. 2022 Sdílet článek

Byznys model: nastartuje podnikání a zvýší zisky

Author Seyfor, a. s. 6 minut čtení 6
Náhledový obrázek

Až díky správnému byznys modelu začnete vydělávat a z vašeho koníčku se stane skutečné podnikání. Pomocí byznys modelu nastavíte, jakým způsobem vyděláte peníze, a podpoříte růst vašeho podnikání. Čtěte, jaký byznys model si zvolit a jak zvýšíte příjmy pomocí marže, outsourcingu, správné skladby produktů nebo nalezení zákazníka, který vám zajistí až 80 % zisku.

Byznys model potřebujete pro rozjezd podnikání

Byznys nebo také obchodní model je součástí podnikatelské strategie a popisuje, jakým způsobem vyděláváte peníze. Ujasněte si to před startem podnikání a zahrňte model do svého byznys plánu.

Modelů je spousta a liší se například podle toho, čemu se věnujete:

  • Nákup a prodej produktů (pro maloobchod, velkoobchod nebo e-shop).
  • Poskytování služeb.
  • Výroba.

Začínající podnikatelé byznys modely často kombinují. Příkladem je marketingový konzultant, který poskytuje poradenské služby a zároveň na svém e-shopu prodává své knihy.

Základní pravidla jsou pro modely stejná. Nastavte si, jakým způsobem vyděláte peníze a dosáhnete zisku, který si stanovíte. 

Vyšší zisky díky byznys modelu: 5 tipů

Aby vám podnikání vydělávalo, soustřeďte se na těchto 5 oblastí:

  1. marže a ziskovost,
  2. vracející se zákazník,
  3. outsourcing,
  4. správná skladba produktů,
  5. upselling a downselling.

1. Marže a ziskovost: hlídejte své produkty

Pro vyšší zisky sledujte u každého produktu marži. Pokud máte zboží hodně, sledujte marži podle skupin produktů nebo jednotlivých dodavatelů.

Marže je rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou. Pokud vaše produkty prodáte za 250 korun a nakoupíte je za 150 korun, pak se marže rovná 100 korun. Vyjádřit ji můžete i v procentech.

Pravidelně vyhodnocujte i ziskovost zakázek – hlídejte časovou náročnost a skryté náklady, například neočekávané poplatky.

Pokud některé vaše produkty nebo služby nevydělávají, změňte to – zkuste například levnější nákup nebo službu zefektivněte. Pokud se to nedaří, nahraďte služby ziskovějšími.

TIP: Někteří podnikatelé dělají chybu, že považují marži za zisk. Zisk je marže snížená o další náklady jako je třeba pronájem prostor, elektřina nebo mzdy.

2. Vracející zákazník zajistí až 80 % zisků

Klíčem k úspěchu v podnikání je zákazník, který se rád vrací. Nakupuje opakovaně a snadno si pořídí i vaše další produkty nebo služby. Investice do něj se vyplatí víc než do získávání nových zákazníků.

Zahraniční výzkumy ukazují, že:

  • vracející se zákazníci utratí až o 67 % více než nový zákazník,
  • vracejícímu se zákazníkovi jednodušeji prodáte další produkt nebo službu,
  • získat nové zákazníky vás vyjde až 5 krát dráž, než udržení stávajících,
  • vracející zákazník o vaší službě či produktu poví více lidem, než jednorázový zákazník,
  • byznysy jsou založené na udržování zákazníků: až 80 % budoucích zisků vám zajistí 20 % zákazníků.

TIP: Buďte opatrní v situaci, kdy dodáváte službu výhradně pro jednoho velkého zákazníka, protože ostatní zakázky už nestíháte. Dokud zákazník vaši službu odebírá, je to v pořádku, buďte ale připraveni na situaci, kdy ze dne na den službu odebírat přestane. Situaci předejdete pomocí plánu, co dělat, když se některý z vašich zákazníků dostane třeba na 30 % vašich tržeb. 

3. Outsourcing sníží náklady a zlepší služby

Příjmy zvýšíte i outsourcingem. K práci si najmete neboli outsourcujete externího člověka. Službu buď udělá výhodněji nebo rychleji, má totiž know-how, které vy ne. Třeba webdesignér, grafik nebo účetní.

Představte si, že hodina vaší práce stojí 1 500 korun. Na vystavení faktur outsourcujete virtuální asistenku, která si účtuje 500 korun na hodinu. Za 5 hodin práce ušetříte 5 000 korun.

5 hodin vaší práce × 1 500 korun = 7 500 korun

5 hodin práce virtuální asistentky × 500 korun = 2 500 korun
Ušetříte: 5 000 korun

Aby pro vás byl outsourcing výhodný, nezapomeňte také na čas, který vynaložíte na zaučení a komunikaci s osobou, se kterou spolupracujete. A ještě výhodnější bude, když zkusíte iDoklad.

TIP: Například na webu Stovkomat.cz můžete outsourcovat mikro služby typu překlady nebo grafika, na Osobniasistenka.cz virtuální asistentku a v iDokladu jsme pro vás vytvořili databázi iDoklad pozitivních účetních.

4. Skladba produktů: připravte se na každého zákazníka

Když dobře zvolíte skladbu svých produktů (platí i pro služby), vybere si u vás každý, kdo o koupi uvažuje.

Svou nabídku skládejte z 5 typů produktů:

  1. Produkt zdarma nebo za symbolickou cenu: nový zákazník díky produktu získá ve vaše podnikání důvěru, otestuje ho a pak ideálně postupuje dále – nakupuje.
  2. Vstupní produkt: díky němu si vás zákazník otestuje, ale již za produkt zaplatí.
  3. Ziskový produkt: váš hlavní produkt, který zajistí hlavní příjem.
  4. VIP produkt: nejdražší produkt pro top zákazníky.
  5. Udržovací produkt: dlouhodobý produkt, který zajistí pravidelný příjem.

Dobrou skladbu produktů si ukážeme na příkladu topenáře.

Jako produkt zdarma nabídne konzultaci, jak doma rozvést topení. Jeho vstupní produkt je menší oprava a ziskový je hlavní produkt – rozvod topení v domě. Nejlepším zákazníkům nabídne VIP produkt v podobě nejnovější elektrické regulace topení. Udržovacím produktem je dlouhodobý servis kotle.

TIP: Dobře zvolenou skladbu produktů ukazuje na příkladech lektor Milan Petráček v naší mini akademii pro začínající podnikatele.

5. Upselling a downselling

Buďte připraveni na zákazníky, kteří si rádi připlatí, i pro které je klasická nabídka příliš drahá.

Upselling představuje nabídku doplňkové služby či produktu v moment, kdy si u vás zákazník něco vybere.

Díky upsellingu zvýší zisky například číšník, když vám v restauraci doporučí ke steaku dražší červené víno – na které byste předtím ani pomysleli. Nebo když vám prodavač ke koupi kožených bot navrhne kvalitní vosk pro jejich ochranu.

Opakem je downselling. Technika při které zákazníkovi nabídnete levnější a více 

„budget-friendly“ alternativu produktu, pro který si původně přišel. Ačkoliv si nekoupí dražší produkt, získáte zákazníka, který se vrátí  – alespoň s větší pravděpodobností, než kdyby nic nekoupil.

Přemýšlíte, jak na rozvoj podnikání?

V mini akademii se dozvíte, co podnikatele nejvíc pálí. Lektoři vás v krátkých videích navedou, jak úspěšně rozjet byzns a být při tom dobrým obchodníkem, účetním, právníkem i marketérem v jedné osobě.

Jako začínající podnikatel máte vstup zdarma.

Související články

[Podnikání při zaměstnání] Jak začít a na co si dát pozor

07. 03. 2024 17 minut čtení 16
Přečíst článek

Co jsou to pohledávky a jak s nimi pracovat?

21. 02. 2024 4 minuty čtení 1
Přečíst článek