mini akademie
pro začínající podnikatele
Až díky správnému byznys modelu začnete vydělávat a z vašeho koníčku se stane skutečné podnikání. Pomocí byznys modelu nastavíte, jakým způsobem vyděláte peníze, a podpoříte růst vašeho podnikání. Čtěte, jaký byznys model si zvolit a jak zvýšíte příjmy pomocí marže, outsourcingu, správné skladby produktů nebo nalezení zákazníka, který vám zajistí až 80 % zisku.
Byznys model potřebujete pro rozjezd podnikání
Byznys nebo také obchodní model je součástí podnikatelské strategie a popisuje, jakým způsobem vyděláváte peníze. Ujasněte si to před startem podnikání a zahrňte model do svého byznys plánu.
Modelů je spousta a liší se například podle toho, čemu se věnujete:
- Nákup a prodej produktů (pro maloobchod, velkoobchod nebo e-shop).
- Poskytování služeb.
- Výroba.
Začínající podnikatelé byznys modely často kombinují. Příkladem je marketingový konzultant, který poskytuje poradenské služby a zároveň na svém e-shopu prodává své knihy.
Základní pravidla jsou pro modely stejná. Nastavte si, jakým způsobem vyděláte peníze a dosáhnete zisku, který si stanovíte.
Vyšší zisky díky byznys modelu: 5 tipů
Aby vám podnikání vydělávalo, soustřeďte se na těchto 5 oblastí:
- marže a ziskovost,
- vracející se zákazník,
- outsourcing,
- správná skladba produktů,
- upselling a downselling.
1. Marže a ziskovost: hlídejte své produkty
Pro vyšší zisky sledujte u každého produktu marži. Pokud máte zboží hodně, sledujte marži podle skupin produktů nebo jednotlivých dodavatelů.
Marže je rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou. Pokud vaše produkty prodáte za 250 korun a nakoupíte je za 150 korun, pak se marže rovná 100 korun. Vyjádřit ji můžete i v procentech.
Pravidelně vyhodnocujte i ziskovost zakázek – hlídejte časovou náročnost a skryté náklady, například neočekávané poplatky.
Pokud některé vaše produkty nebo služby nevydělávají, změňte to – zkuste například levnější nákup nebo službu zefektivněte. Pokud se to nedaří, nahraďte služby ziskovějšími.
TIP: Někteří podnikatelé dělají chybu, že považují marži za zisk. Zisk je marže snížená o další náklady jako je třeba pronájem prostor, elektřina nebo mzdy.
2. Vracející zákazník zajistí až 80 % zisků
Klíčem k úspěchu v podnikání je zákazník, který se rád vrací. Nakupuje opakovaně a snadno si pořídí i vaše další produkty nebo služby. Investice do něj se vyplatí víc než do získávání nových zákazníků.
Zahraniční výzkumy ukazují, že:
- vracející se zákazníci utratí až o 67 % více než nový zákazník,
- vracejícímu se zákazníkovi jednodušeji prodáte další produkt nebo službu,
- získat nové zákazníky vás vyjde až 5 krát dráž, než udržení stávajících,
- vracející zákazník o vaší službě či produktu poví více lidem, než jednorázový zákazník,
- byznysy jsou založené na udržování zákazníků: až 80 % budoucích zisků vám zajistí 20 % zákazníků.
TIP: Buďte opatrní v situaci, kdy dodáváte službu výhradně pro jednoho velkého zákazníka, protože ostatní zakázky už nestíháte. Dokud zákazník vaši službu odebírá, je to v pořádku, buďte ale připraveni na situaci, kdy ze dne na den službu odebírat přestane. Situaci předejdete pomocí plánu, co dělat, když se některý z vašich zákazníků dostane třeba na 30 % vašich tržeb.
3. Outsourcing sníží náklady a zlepší služby
Příjmy zvýšíte i outsourcingem. K práci si najmete neboli outsourcujete externího člověka. Službu buď udělá výhodněji nebo rychleji, má totiž know-how, které vy ne. Třeba webdesignér, grafik nebo účetní.
Představte si, že hodina vaší práce stojí 1 500 korun. Na vystavení faktur outsourcujete virtuální asistenku, která si účtuje 500 korun na hodinu. Za 5 hodin práce ušetříte 5 000 korun.
5 hodin vaší práce × 1 500 korun = 7 500 korun
5 hodin práce virtuální asistentky × 500 korun = 2 500 korun
Ušetříte: 5 000 korun
Aby pro vás byl outsourcing výhodný, nezapomeňte také na čas, který vynaložíte na zaučení a komunikaci s osobou, se kterou spolupracujete. A ještě výhodnější bude, když zkusíte iDoklad.
TIP: Například na webu Stovkomat.cz můžete outsourcovat mikro služby typu překlady nebo grafika, na Osobniasistenka.cz virtuální asistentku a v iDokladu jsme pro vás vytvořili databázi iDoklad pozitivních účetních.
4. Skladba produktů: připravte se na každého zákazníka
Když dobře zvolíte skladbu svých produktů (platí i pro služby), vybere si u vás každý, kdo o koupi uvažuje.
Svou nabídku skládejte z 5 typů produktů:
- Produkt zdarma nebo za symbolickou cenu: nový zákazník díky produktu získá ve vaše podnikání důvěru, otestuje ho a pak ideálně postupuje dále – nakupuje.
- Vstupní produkt: díky němu si vás zákazník otestuje, ale již za produkt zaplatí.
- Ziskový produkt: váš hlavní produkt, který zajistí hlavní příjem.
- VIP produkt: nejdražší produkt pro top zákazníky.
- Udržovací produkt: dlouhodobý produkt, který zajistí pravidelný příjem.
Dobrou skladbu produktů si ukážeme na příkladu topenáře.
Jako produkt zdarma nabídne konzultaci, jak doma rozvést topení. Jeho vstupní produkt je menší oprava a ziskový je hlavní produkt – rozvod topení v domě. Nejlepším zákazníkům nabídne VIP produkt v podobě nejnovější elektrické regulace topení. Udržovacím produktem je dlouhodobý servis kotle.
TIP: Dobře zvolenou skladbu produktů ukazuje na příkladech lektor Milan Petráček v naší mini akademii pro začínající podnikatele.
5. Upselling a downselling
Buďte připraveni na zákazníky, kteří si rádi připlatí, i pro které je klasická nabídka příliš drahá.
Upselling představuje nabídku doplňkové služby či produktu v moment, kdy si u vás zákazník něco vybere.
Díky upsellingu zvýší zisky například číšník, když vám v restauraci doporučí ke steaku dražší červené víno – na které byste předtím ani pomysleli. Nebo když vám prodavač ke koupi kožených bot navrhne kvalitní vosk pro jejich ochranu.
Opakem je downselling. Technika při které zákazníkovi nabídnete levnější a více
„budget-friendly“ alternativu produktu, pro který si původně přišel. Ačkoliv si nekoupí dražší produkt, získáte zákazníka, který se vrátí – alespoň s větší pravděpodobností, než kdyby nic nekoupil.
Přemýšlíte, jak na rozvoj podnikání?
V mini akademii se dozvíte, co podnikatele nejvíc pálí. Lektoři vás v krátkých videích navedou, jak úspěšně rozjet byzns a být při tom dobrým obchodníkem, účetním, právníkem i marketérem v jedné osobě.
Jako začínající podnikatel máte vstup zdarma.
Související články
[Návod pro OSVČ] Jak si vypočítat zdravotní a sociální pojištění nebo důchod
Začátek podnikání OSVČ: co vás čeká v prvním roce