Datum publikace 01. 06. 2023 Sdílet článek

Dobropis nebo opravný daňový doklad: jak stornovat fakturu

Author Seyfor, a. s. 2 minuty čtení 16
Náhledový obrázek
Karel prodává plechové hrnky. Lenka si na jeho e-shopu omylem přihodila do košíku pět hrnků navíc, chyby si nevšimla a fakturu zaplatila. Teď píše Karlovi, jak to řešit. Karel chce mít úspěšný business a spokojené zákazníky, a proto Lence vystaví dobropis. Podívejme se na to, kdy opravný daňový doklad (dobropis) vystavit, jakým způsobem a jaké má náležitosti.

Co je dobropis a kdy ho vystavit

Dobropis (někdy se lze setkat i s pojmem opravná faktura) je opravný daňový doklad, ve kterém dodavatel snižuje částku faktury, kterou již vyúčtoval a odeslal.

Vystavení dobropisu se týká pouze plátců DPH. Neplátci DPH využívají storno faktury.

Ačkoliv je lidový pojem dobropis mezi podnikateli zažitý, v legislativě ho najdeme jako opravný daňový doklad.

Dobropis obvykle vystavujeme v těchto případech:

  • reklamace služeb nebo výrobků (může být celá nebo částečná),
  • zrušení dodání služeb nebo výrobků (chybná objednávka),
  • dodatečné snížení ceny (například při poskytnutí množstevní slevy zákazníkovi).

Jak vystavit dobropis 

Dobropis vypadá podobně jako faktura s tím rozdílem, že má záporné znaménko. Částku uvedenou na dobropisu vyplácíte odběrateli zpět.

Postup vystavení dobropisu si ukážeme u Karla. Zákaznici Lence nejprve vystavil a odeslal fakturu za objednané hrnky, a ona ji zaplatila. Poté, co si všimla svého omylu, požadovala část peněz zpět. K původní faktuře nyní Karel vystaví dobropis faktury – a musí uvést všechny jeho náležitosti.

Dobropis by měl obsahovat:

  • stejné informace o dodavateli a odběrateli, jaké jsou na vystavené faktuře,
  • evidenční číslo opravované faktury,
  • evidenční číslo opravného daňového dokladu,
  • důvod opravy,
  • rozdíl mezi opravenou a původní částkou,
  • rozdíl mezi opraveným a původním základem daně,
  • rozdíl mezi opravenou a původní daní.

Náležitostí opravného daňového dokladu je také datum uskutečnění zdanitelného plnění, hovoříme o tzv. DUZP u dobropisu.

V online fakturačním programu iDoklad je dobropis hotový za několik kliknutí. Zároveň vám zaručí, že při vystavování na nic nezapomenete a opravný daňový doklad bude bez chyb. 

Dobropis v účetnictví

Pokud vedete účetnictví, zaúčtujete dobropis dvěma způsoby:

  • na stejné účty i strany jako fakturu přijatou se zápornou (mínusovou) částkou,
  • s kladnou (plusovou) částkou na prohozené strany účtů.

Pro uplatnění DPH nemusí od roku 2019 dobropis potvrzovat jeho odběratel. Samozřejmě za předpokladu, že jste ho vystavili oprávněně.

Dobropis krok po kroku a jeho vzor

Už víte kdy a jak dobropis vystavit. Pokud ho vystavujete v iDokladu, jděte na to krok po kroku podle našeho videonávodu. Součástí videa je i vzor, jak finální dobropis k faktuře vypadá.

Pokud chcete vystavovat nejen dobropisy s přehledem, projděte si našeho průvodce fakturami.

Ať se vám z podnikání netočí hlava

Začínáte s podnikáním? Navštivte Mini akademii, která vás provede fakturací, pravidly pro OSVČ nebo třeba cenotvorbou. Odborníci vám vše vysvětlí v krátkých videích, srozumitelně a zdarma.

Související články

[Podnikání při zaměstnání] Jak začít a na co si dát pozor

07. 03. 2024 17 minut čtení 14
Přečíst článek

Co jsou to pohledávky a jak s nimi pracovat?

21. 02. 2024 4 minuty čtení 1
Přečíst článek