Datum publikace 15. 11. 2021 Komentáře 0 Sdílet článek

Jak správně fakturovat?

Author Solitea 4 minuty čtení 1
Náhledový obrázek

Fakturací rozumíme proces vystavování faktur, neboli účtů za provedenou práci či dodané zboží. Jde o účetní doklady a tudíž je jejich obsah upravován příslušnou legislativou a musí splňovat zákonem dané náležitosti. Správná fakturace je kriticky důležitá zejména pro živnostníky a společnosti s ručením omezeným (s.r.o.), neboť bez ní by nemohli účtovat své produkty a/nebo služby. 

Jak správně fakturovat?

Náležitosti faktur se liší v závislosti na tom, zda vedete účetnictví či nikoliv. Bez vedeného účetnictví musí faktura obsahovat:

  • jméno (pro OSVČ) či název firmy (pro s.r.o.),
  • sídlo firmy či fyzické osoby (fakturační adresa),
  • identifikační číslo,
  • označení registru, ve kterém jste zapsáni (např. obchodní či živnostenský rejstřík)

Pokud ale účetnictví vedete, musíte k výše uvedenému přidat ještě popis fakturovaného zboží či služby, peněžní sumu a datum vystavení faktury.

Podrobnosti se dozvíte v našem článku Co nesmí chybět na vašich fakturách. Záleží i na tom, jestli jste plátci DPH.

Elektronická fakturace aneb faktury rychle a bezchybně

V dobách minulých se s fakturací pojila nutnost ručního vypisování faktur i jiných příslušných dokumentů. Rychle postupující digitalizace ale umožnila celý proces vystavování faktur nejen výrazně urychlit, ale především z velké části automatizovat.

V účetnictví se tak můžete stále častěji setkávat se specializovanými účetními programy, které jsou schopny nejen vystavení faktury, ale také vedení kompletní účetní agendy. Kvalitní účetní software vám mimo jiné nabídne nástroje a funkce pro zvládání agend jako například:

  • evidence skladů a skladové hospodářství,
  • daňová evidence,
  • podvojné účetnictví,
  • analýza prodejnosti a reporting,
  • správa e-shopů a maloobchodní prodej.

Vynikajícím příkladem takového systému je Money S3 – všestranný a vysoce flexibilní účetní systém pro malé a střední podniky, který si díky široké nabídce specializovaných modulů přizpůsobíte na míru svému podnikání. 

Suma sumárum, digitalizace vám výrazně usnadní veškeré procesy ohledně fakturace. Uživatelé iDokladu či Money S3 pak rozhodně ocení i početnou československou komunitu, kde naleznete cenné rady a zkušenosti.

Pro drobné podnikatele ale může účetní systém představovat příliš vysokou investici. Pro jejich potřeby existují na trhu online fakturační služby pro možnost vystavování faktur online bez nutnosti instalace specializovaných programů. Takovou službou je i iDoklad, se kterým získáte širokou paletu funkcí, jistotu souladu s aktuální legislativou, možnost vybrat si grafické náležitosti faktury či možnost spárování plateb s bankou. Novému zákazníkovi zvládnete v iDokladu vystavit fakturu za méně než dvě minuty, zatímco u stávajícího zákazníka je fakturace otázkou sotva několika desítek vteřin. Samotná registrace pak není o nic moc pomalejší – stačí navštívit webové stránky iDokladu a můžete začít vlastně hned!

Často kladené otázky

Jak fakturovat práci?

Vždy mějte na paměti, že řádně vyfakturován musí být i nehmotný produkt, tedy i práce v podobě služby. Zde je klíčové uvést správnou cenu požadovanou od druhé strany. Je pouze na vás, zda zvolíte časovou nebo úkolovou sazbu, vždy se ale rozhodujte ve vztahu k charakteru vaší práce. 

Jak fakturovat dopravu?

Ani dopravy se nemusíte bát. V softwaru pouze přidáte položku. V případě zahraniční dopravy se potom účtuje bez DPH.

A co faktura vystavená v lednu s DUZP za prosinec? 

Obecně platí, že faktura musí být vystavena nejpozději patnáct dní od data uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP). Účetnictví je ale vedené za kalendářní rok a snadno se tak můžete dostat do situace, kdy prodej zboží či uskutečnění služby proběhnou v prosinci, ale fakturu vystavíte až v lednu – tedy v novém kalendářním roce. Daň z příjmu je v takovém případě nutné odvést v prosinci a vytvořit na danou transakci dohadní položku. 

Pomůžeme vám do začátků

Fakturace patří mezi velká úskalí podnikání, o to více pokud ve světě podnikatelů teprve začínáte. Pokud se i vy řadíte mezi podnikatelské nováčky, pomůže vám naše Mini akademie – online soubor více než 30 videí s celkovou délkou 8 hodin, kde vám názorně předvedeme řadu tipů a triků pro fakturaci i obecnou podnikatelskou praxi. Pro začínající podnikatele pak je vstup do Mini akademie zcela zdarma. 

Související články

Slevy a daňové odpočty: co lze odečíst z daní za rok 2022

27. 01. 2023 5 minut čtení 0
Přečíst článek

Výdaje a náklady OSVČ: nezaměňujte je a ujasněte si jejich význam

25. 01. 2023 4 minuty čtení 0
Přečíst článek

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *