Datum publikace 28. 02. 2022 Komentáře 0 Sdílet článek

Nápady na podnikání a kde je vzít

Author Solitea 5 minut čtení 0
Náhledový obrázek

Chcete podnikat a chybí vám nápad? Poradíme vám, jak nápad pro byznys zjistit v šesti krocích. Naučte se pracovat s podněty pro podnikání, nejdřív se ale inspirujte. Ukážeme vám, v jakých podcastech a skupinách na Facebooku objevíte příběhy podnikatelů a informace o oboru, který vás zajímá.

Článek je pro vás, pokud hledáte inspiraci pro podnikání a nevíte, kde začít.

Nehledejte nápady, nejdřív se inspirujte

Začněte s inspirací v rozhovorech, podcastech nebo skupinách na Facebooku.

Podcasty: poslouchejte příběhy podnikatelů

V podcastu Mladý Podnikatel od Jiřího Rosteckého najdete stovky rozhovorů s podnikateli, manažery, freelancery a zajímavými osobnostmi. Na webu Mladý Podnikatel pak najdete videa, články a prémiový obsah.

Podcast Na vlně podnikání přináší každý den dávku podnikatelského know-how a inspirace. V krátkých epizodách do 20 minut najdete praktické rady a tipy pro podnikání.

V podcastu Na volné noze se dozvíte příběhy freelancerů a získáte tipy čemu se při rozjezdu byznysu vyvarovat.

Czech Crunch Podcast informuje o byznysu, životním stylu, úspěchu i pádech podnikatelů.

V podcastu Forbes Česko najdete pravidelnou dávku inspirace, příběhy startupů i fuckupů. Na webu Forbes vás pak denně čekají zprávy z českého byznysu.

Skupiny na Facebooku: najdete v nich odpovědi

Ve facebookových skupinách proniknete do oboru, který vás zajímá, a dozvíte se odpovědi na otázky, které řeší mnozí podnikatelé.

S podnikáním obecně se inspirujte ve skupinách:

  • Největší podnikatelská poradna v ČR: podnikatelé, živnostníci i majitelé firem si v ní vyměňují zkušenosti a žádný dotaz není špatný.
  • Skupina iDokladu o podnikání: přečtěte si nebo se ptejte na dotazy o účetnictví, fakturaci a daních – poradí vám profesionální účetní a daňoví poradci, kteří spolupracují s fakturační službou iDoklad.
  • Shoptet poradna: Chcete rozjet e-shop na Shoptetu? Ve skupině najdete spoustu dotazů a tipů, jak na to.

Zapojte se do odborných skupin, které se týkají oblasti, která vás zajímá nejvíc. Gastronomie, stavařina, marketing nebo třeba grafika.

Tipy na odborné skupiny na Facebooku:

  • Gastronomie – pohostinská činnost: Tipy, jak se zlepšovat v gastronomii a jaké gastro náčiní či zařízení používat. Součástí skupiny jsou i nabídky a poptávky práce.
  • Rady a tipy pro kadeřnice a kadeřníky: Skupina pro kadeřnice a kadeřníky z celého Česka, kteří se dělí o zkušenosti, vzájemně si radí a ukazují triky z praxe.
  • Holky z Marketingu: Skupina pro ženy, které se věnují marketingu a chtějí se v něm zlepšovat. Ať v oboru začínají, nebo se v něm pohybují roky. Ve skupině řeší, s čím se zrovna potýkají.

TIP: Zajímá vás, v čem podnikat bez velkého vstupního kapitálu? Čtěte, v čem podnikat, když si podnikání chcete vyzkoušet nebo ho rozjet na mateřské.

6 tipů pro práci s nápady: začněte brainstormingem

Z každého nápadu nebude dobrý byznys. Následujícími kroky si ověříte, jestli se váš nápad hodí pro podnikání.

  1. Udělejte si brainstorming nápadů. Sepište cokoliv vás napadne. Co by vám zjednodušilo život? Co řeší lidé okolo vás? Kdo vás svým podnikáním zaujal na LinkedInu? Všechno si zapište, nechte si na přemýšlení klidně týden.
  2. Vyberte nejlepší nápad ze seznamu.
  3. Nápad prozkoumejte. Zjistěte toho o své podnikatelské myšlence co nejvíc. Jakou má konkurenci a co je třeba udělat, abyste s ní mohli jít na trh.
  4. Nápad rozpracujte. Zkuste z něj udělat koncept, se kterým byste chtěli podnikat. Jak byste například pojali vlastní e-shop, kavárnu nebo rozjeli freelance podnikání. Pokud se vám nepodaří nápad rozpracovat, nevadí. Vraťte se k seznamu původních nápadů a kroky opakujte.
  5. Otestujte nápad. Udělejte průzkum trhu, zjistěte, jestli je o váš nápad (produkt nebo službu) zájem, najděte případnou konkurenci a definujte, jaké oproti ní máte výhody. Pokud jde o produkt, zkuste vytvořit prototyp nápadu – jeho fyzickou podobu.
  6. Prozkoumejte svůj trh: pokud je váš nápad životaschopný, zjistěte, jestli za něj budou chtít lidé zaplatit – a kolik. Tento krok vyžaduje ještě důkladnější průzkum trhu, včetně například hloubkových rozhovorů.

Máte kvalitní nápad na podnikání? Rozpracujte ho v byznys plánu 

Pokud jste přišli na nápad, který by mohl podle vašeho průzkumu prorazit na trhu, pusťte se do podnikání. Začněte s byznys plánem.

S byznys plánem si ujasníte, jaké cíle od podnikání chcete a jak jich dosáhnete. V byznys plánu stručně a srozumitelně rozpracujete a analyzujete svůj podnikatelský záměr.

Nemusí jít o dvacetistránkový dokument. Přehledný byznys plán sestavíte například pomocí nástroje lean canvas na jednu A4. Bude srozumitelný vám, vašim budoucím kolegům i případným investorům.

Běžně obsahuje tyto informace:

  • popis podnikání,
  • analýzu trhu a strategie,
  • finanční plán,
  • analýzu konkurence,
  • popis produktů a služeb.

TIP: Do finančního plánu uveďte i byznys model, podle kterého bude vaše podnikání vydělávat. Zjistěte jak na marži a zákazníka, který zajistí 80 % budoucích zisků

Nikdy jste nepodnikali?

Zapojte se do naší mini akademie – ušili jsme ji na míru začínajícím podnikatelům a vstup máte zdarma.

Lektoři z praxe vás v krátkých videích provedou založením s. r. o., OSVČ, cenotvorbou i tím, jak prokličkovat daněmi.

Související články

Co je to silniční daň a jak jí správně přiznat? [2022]

05. 12. 2022 4 minuty čtení 0
Přečíst článek

Musím se stát plátcem DPH. Co teď?

02. 12. 2022 6 minut čtení 1
Přečíst článek

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *