mini akademie
pro začínající podnikatele

Obsah
Jednotný registrační formulář (JRF) ke stažení – pro fyzické i právnické osoby
Pokud začínáte podnikat, budete potřebovat pro založení živnosti formulář, známý jako jednotný registrační formulář (JRF).
Jednotný registrační formulář vyplníte na začátku podnikání – ať už jako OSVČ, nebo právnická osoba. Právě díky němu získáte živnostenské oprávnění, bez kterého nelze začít podnikat. Tento dokument zároveň slouží i jako žádost o živnostenský list, dnes správně nazývaný žádost o živnostenské oprávnění.
Rozlišují se dva typy jednotného registračního formuláře – oba najdete ke stažení přímo na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu nebo na portálu živnostenského rejstříku:
- Jednotný registrační formulář pro fyzické osoby (PDF)
- Jednotný registrační formulář pro právnické osoby (PDF)
Do registračního formuláře živnostenského úřadu uvádíte, jaké živnosti si registrujete. V případě, že si registrujete volnou živnost, zde najdete čísla jednotlivých oborů.
Pokud si nejste jistí, pod kterou živnost vaše zamýšlené podnikání spadá, poraďte se přímo na živnostenském úřadě.
Jednotný registrační formulář je k dispozici ke stažení pro fyzické i právnické osoby přímo na webu Ministerstva průmyslu a obchodu.
Podrobné pokyny k vyplnění jednotného registračního formuláře najdete na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. Dole na stránce hledejte dokument s názvem Pokyny k základnímu JRF pro fyzickou osobu (nebo Pokyny k základnímu JRF pro právnickou osobu).
Přílohy registračního formuláře
Díky jednotnému registračnímu formuláři nemusíte obíhat zvlášť živnostenský úřad, správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu jako dřív.
Jedním dokumentem a jeho přílohami (například přílohou registračního formuláře pro správu sociálního zabezpečení) máte odbyté všechny povinnosti.
Plánujete si registrovat více předmětů podnikání? Vyplňte přílohu Předmět podnikání.
Budete mít více provozoven? Pokud podnikáte z více míst, musíte provést nahlášení provozovny formulářem, který je přílohou jednotného registračního formuláře.
Nahlášení provozovny je zákonná povinnost a vztahuje se na všechny nové i stávající OSVČ. Ohlásíte ji přes přílohu Provozovny.
Přihlášení na finančním úřadě není nutné
Součástí jednotného registračního formuláře byla také registrace podnikatele k dani z příjmů. Konsolidační balíček ale od 1. 1. 2024 tuto povinnost zrušil pro všechny poplatníky daně z příjmů fyzických osob. Jako začínající OSVČ se tedy nemusíte na finančním úřadě registrovat.
Jako fyzická osoba se k dani z příjmů nemusíte registrovat zvlášť. Stačí, když se registrujete pomocí JRF – registrace k dani je jeho automatickou součástí.
Zároveň to znamená, že pokud vám ve zdaňovacím období nevznikne daňová povinnost, musíte o tom podat oznámení správci daně.
Změnový list živnostenského úřadu ke stažení
Pro změny v důležitých údajích o podnikání, jako je změna sídla OSVČ nebo rozšíření živnosti, můžete použít změnový list živnostenského úřadu online. Typicky například:
- rozšiřujete podnikání o další živnosti,
- přerušujete nebo obnovujete živnost,
- rušíte živnost,
- měníte sídlo/bydliště,
- měníte odpovědného zástupce nebo člena statutárního orgánu.
Změnový list je stejný pro fyzické i právnické osoby.
Podrobné pokyny k vyplnění změnového formuláře pro živnostenský úřad najdete na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. Opět dole na stránce najdete dokument s názvem Pokyny ke změnovému listu.
Jak odeslat formuláře na živnostenský úřad: Přehled možností
Máte několik možností:
1. Datová schránka
Formuláře živnostenského úřadu si stáhnete, vyplníte a odešlete do datové schránky vašeho místně příslušného živnostenského úřadu.
2. E-mail s elektronickým podpisem
Formuláře si stáhnete, vyplníte a pošlete e-mailem vašemu místně příslušnému živnostenskému úřadu. Tento postup je možný pouze v případě, že máte elektronický podpis a e-mail jím podepíšete.
3. Elektronické podání
V prostředí on-line Registru živnostenského podnikání vyplníte interaktivní jednotný registrační formulář. Do registru se můžete přihlásit prostřednictvím identity občana. Výhodou je, že se vám načtou údaje ze základních registrů veřejné správy a nemusíte je vyplňovat.
Vyplněný formulář můžete přímo z registru odeslat na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (dostupné pouze pro majitele elektronického podpisu) nebo do datové schránky vybraného živnostenského úřadu.
Variantou je i přes Portál občana, kam se můžete registrovat např. přes Identitu občana, MojeID, datové schránky nebo bankovní identitu. Některé formuláře lze odeslat rovnou odsud.
4. Poštou
Vyplněný formulář můžete poslat na živnostenský úřad poštou.
5. Osobně na úřadě
Poslední variantou je osobní návštěva živnostenského úřadu. Formuláře si nemusíte tisknout, na úřadu jsou k dispozici.
Jakmile máte živnost vyřízenou, můžete rovnou začít vystavovat faktury.
TIP: Usnadněte si to s iDokladem – jednoduchým fakturačním programem pro OSVČ i malé firmy. Doklady vystavíte odkudkoli, aplikace za vás ohlídá číselnou řadu, DPH a hlídá i neplatiče. Navíc si ho můžete vyzkoušet zdarma na 60 dní.
Poplatky za podání formulářů živnostenského úřadu
Ať už zvolíte jakoukoliv variantu podání formuláře, online nebo osobně, při vstupu do podnikání nebo při změnách údajů a rozšíření živnosti vás může čekat správní poplatek. Jeho výše závisí na typu úkonu, který na živnostenském úřadě řešíte, a na způsobu podání.
Přehled správních poplatků:
Typ podání |
Výše poplatku |
Ohlášení živnosti / žádost o koncesi při vstupu do podnikání |
1 000 Kč |
Ohlášení další živnosti / žádost o další koncesi |
500 Kč |
Změna údajů u koncesované živnosti, které mají vliv na rozhodnutí o koncesi / odpovědném zástupci |
500 Kč |
Změna údajů zapsaných v ŽR, které mají vliv na vydaný výpis z živnostenského rejstříku |
100 Kč |
Správní poplatek platíte přímo úřadu, kterému jste podání (např. JRF nebo změnový list) adresovali. Nejčastěji můžete zaplatit těmito způsoby:
- na pokladně příslušného živnostenského úřadu,
- poštovní poukázkou,
- případně převodem – vždy si ověřte konkrétní možnosti na webu nebo přepážce úřadu.
Sleva za elektronické podání
Podáte-li JRF formulář elektronicky přes oficiální aplikaci, získáte slevu 20 % na správním poplatku. Sleva může činit maximálně 1 000 Kč.
Typ podání |
Běžný poplatek |
Poplatek při elektronickém podání |
Ohlášení živnosti / žádost o koncesi |
1 000 Kč |
800 Kč |
Další živnost / další koncese |
500 Kč |
400 Kč |
Jak ustát začátky podnikání
Svět úřadů, účetnictví, fakturace a daní je pro novopečeného podnikatele často složitý a nesrozumitelný.
Abychom vám start podnikání usnadnili, připravili jsme online mini akademii, ze které zjistíte vše potřebné. Pro ty z vás, kteří podnikání teprve plánují, nebo podnikají maximálně rok, je celá akademie zdarma.
Dozvíte se v ní třeba, jak fungují datové schránky a pro koho jsou povinné, nebo jak získáte elektronický podpis.
Související články
Jak na odpočet darů z daní?
Kdy musí student podat daňové přiznání