Pokud s podnikáním začínáte, vůbec se nedivíme, že máte spoustu otázek. Na ty nejčastější kolem faktur a účetních dokladů jsme připravili odpovědi.
Záleží, jestli je vaše faktura účetním, nebo daňovým dokladem. Tady zjistíte, jaký je v tom rozdíl.
Pokud jste OSVČ, nevedete účetnictví, jste neplátci DPH a nemáte zaměstnance, faktury a další doklady archivujete alespoň 3 roky.
Pokud jste OSVČ, která vede účetnictví, nebo s. r. o., veškeré účetní doklady, knihy, odpisové plány, inventury a další účetní záznamy máte povinnost schovávat 5 let, účetní závěrky a výroční zprávy dokonce 10 let.
Další detaily najdete v tomto článku.
Pokud vystavujete třeba pokladní doklad ručně do tiskopisu, originál zpravidla dostává ten, kdo vydává peníze, čili zákazník. Vy jako podnikatel peníze přijímáte a necháváte si kopii. Zákon však toto nestanovuje, takže záleží na vás a vaší dohodě s klienty.
Zákon stanovuje povinné náležitosti, které musí být uvedeny na účetních dokladech, razítko ani podpis vystavitele v něm však zahrnuty nejsou. Co podepsat musíte, ať už ručně, nebo elektronicky, je faktura přijatá, abyste ji mohli zařadit do svého účetnictví.
Pokud vystavujete faktury elektronicky, ale i přesto na nich chcete mít razítko a podpis, tyto prvky si naskenujte. Jestliže fakturujete v iDokladu, nahrajete si je do systému a automaticky se vám zobrazí na každé vystavené faktuře.
Pokud jste tady nenašli odpověď na svou otázku, přečtěte si velkého průvodce fakturací. Vysvětlujeme v něm spoustu věcí ohledně faktur.
Také se přidejte do naší facebookové skupiny [iDoklad pozitivní] účetní a podnikatelé – učíme se podnikat. Najdete v ní zkušené účetní, kteří vám rádi poradí.
Pomůžeme vám ať už řešíte otázky týkající se účetnictví, fakturace, daní nebo třeba hledáte ověřenou účetní nebo daňového poradce.