mini akademie
pro začínající podnikatele

Pokud jste OSVČ, jistě jste již někdy přemýšleli, jaký způsob evidence příjmů a výdajů je pro vás výhodnější. Při té příležitosti jste se jistě setkali s otázkou, zda je lepší daňová evidence nebo paušál. Naštěstí pro vás není volba definitivní a v průběhu času lze z jedné možnosti přejít na druhou a naopak.
Začněme od začátku – co to vlastně daňová evidence a paušál jsou? S těmito pojmy se setkáte v situaci, kdy podnikáte jako fyzická osoba a řešíte otázku, která z možností evidence příjmů a výdajů je pro vás výhodnější. Dle českého právního řádu máte na výběr tři možnosti: vedení daňové evidence, uplatnění paušálních výdajů a vedení účetnictví. V dalším textu se zaměříme na první dvě jmenované možnosti.
Co jsou to paušální výdaje
Pojmem paušální výdaje označujeme výdaje procentem z příjmů, které představují nejjednodušší a velmi často i nejvýhodnější způsob, jak mohou podnikatelé v daňovém přiznání uplatnit výdaje ze svého podnikání. S paušálními výdaji je třeba vést pouze evidenci příjmů a pohledávek a daňové výdaje pak dokazujete pouze procentem ze svých příjmů.
V souladu s českým zákonem si tak můžete zcela legálně snížit příjmy o 30–80 % v závislosti na vašem oboru činnosti, a to i v situaci, kdy jste v daném roce žádné skutečné výdaje neměli. Z odpočtené částky následně již nemusíte platit daň z příjmů, a tudíž se jedná i o nezanedbatelnou daňovou výhodu.
Dle zákona si můžete odečíst:
- 80 % z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství či řemeslné živnosti, a to až do částky 1 600 000 Kč ročně,
- 60 % z příjmů ze všech živností kromě řemeslných, a to až do částky 1 200 000 Kč ročně,
- 40 % příjmů z jiného podnikání dle zvláštních předpisů, příjmů z užití či poskytnutí práv z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví, a příjmy z autorských práv včetně příjmů z vydávání, rozmnožování a šíření literárních a jiných děl vlastním nákladem (max. do 800 000 Kč),
- 30 % příjmů z pronájmu obchodního majetku do maximální částky 600 000 Kč.
V situaci, kdy máme více druhů příjmů s různými limity, je evidujeme je zvlášť. Nicméně pozor – nelze kombinovat reálné a paušální výdaje. Jedinou výjimkou z tohoto pravidla jsou příjmy z pronájmu nemovitostí.
Co je to daňová evidence
Pokud se rozhodnete pro daňovou evidenci, budete uplatňovat skutečné výdaje. S tím se pojí povinnost vést daňovou evidenci, která kromě příjmů a výdajů zahrnuje i evidenci o majetku a dluzích. Evidence musí být vedena tak, aby z ní bylo možné spočítat základ pro daň z příjmů, a to samé platí i pro údaje o příjmech a výdajích. Ve výsledku se proto doporučuje evidenci členit na ty příjmy a výdaje, které základ daně ovlivňují a které nikoliv.
Další povinností je na konci zdaňovacího období provést inventarizaci majetku a dluhů a vytvořit zápis zjištěného stavu. V neposlední řadě pak musíte daňovou evidenci archivovat, a to za všechna zdaňovací období v rámci lhůty pro stanovení daně.
Daňová evidence neoperuje s účetními odpisy a majetek se tak stává obchodním hned jak o něm začnete vést záznamy. Zde stojí za zmínku, že daňová evidence nemá žádnou danou formu evidence majetku, nicméně je třeba ji vést dostatečně přehledně včetně odpisových plánů.
Přechod z daňové evidence na paušál
Pokud o tomto přechodu uvažujete, mějte na paměti zákonem dané termíny, kdy můžete změnu provést, a to:
- při tvorbě řádného daňového přiznání: pokud příští rok chcete používat paušální výdaje, můžete daňový základ upravit hned a vyhnout se tak nutnosti dodatečného daňového přiznání (viz níže).
- do konce března: pokud jste řádné daňové přiznání již podali, můžete do 1. 4. podat tzv. opravné přiznání. Finanční úřad pak bude přihlížet k němu, a nikoliv k řádnému přiznání.
- po 1. dubnu: pokud se rozhodnete až po uplynutí lhůty pro řádné daňové přiznání, čeká vás povinnost dodat dodatečné daňové přiznání. Zde nezapomeňte zkonzultovat zákon o dani z příjmu, abyste se vyhnuli sankcím.
Pokud pak k 31. 12. žádné neuhrazené závazky, pohledávky, zásoby a jiné nemáte, můžete na paušál přejít rovnou bez přiznání.
Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv z uvedených dob, ve všech je nutné upravit základ daně z předešlého roku, respektive dodanit případné neuhrazené položky a pohledávky ke 31. prosinci předchozího zdaňovacího období. V dodatečném přiznání k tomuto slouží tabulka E v příloze č.1, zatímco u řádného daňového přiznání hledejte 6. oddíl. Rovněž mějte na paměti, že na základ daně nemá vliv nespotřebovaný materiál či drobný hmotný majetek s pořizovací cenou do 40 000 Kč.
Přechod z daňové evidence na paušál rovněž skrývá chyták v podobě finančních leasingů. Pokud uplatňujete do výdajů nájem na leasing s tím, že najatý majetek následně odkoupíte, nemuseli byste po přechodu na paušální výdaje splňovat zákonné podmínky; konkrétně se zde jedná o povinnost zahrnout majetek do obchodního majetku. Podle zákona ale podnikatelé s paušálními výdaji obchodní majetek nemají, do základu daně proto můžete uvést jen nájemné v poměrné výši ze sjednané doby na příslušné zdaňovací období.
Přechod z paušálu na daňovou evidenci
I u změny opačným směrem musíte myslet na zákonem stanovené termíny a podle nich se zařídit. Pokud k 31. prosinci předchozího roku nemáte žádné pohledávky, závazky, zásoby aj., můžete s daňovou evidencí začít ihned od příštího roku a není třeba nic dodaňovat či dodatečně přiznávat.
V případě, že pohledávky, závazky, zásoby aj. k poslednímu prosinci předchozího roku evidujete, stačí o tyto pohledávky navýšit základ daně v řádném daňovém přiznání. Pokud pak změnu provedete v době, kdy byste již řádné daňové přiznání nestihli podat, můžete změnu provést dodatečným daňovým přiznáním za rok předcházející roku, kdy jste se ke změně rozhodli. Případné příjmy z těchto pohledávek se pak v dalším roce již nezdaňují.
Nezávisle na volbě způsobu je třeba mít na paměti, že v daňové evidenci vedete záznamy od počátku. To znamená, že všechny transakce musí být při přechodu z paušálu na daňovou evidenci daňově vypořádány. Úhrady závazků vzniklých během uplatňování paušálu pak nejsou během daňové evidence daňově uznatelné.
Nezapomeňte na ČSSZ a zdravotní pojišťovnu!
U obou přechodů se mění základ daně, a tudíž i výpočet výše sociálního pojištění. Změnu jste proto povinni hlásit České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ) formou opravného přehledu. Na jeho podání pak máte ze zákona 8 dní od chvíle, kdy jste se o změně základu daně dozvěděli.
Oproti tomu u zdravotní pojišťovny opravný přehled podávat nemusíte, neboť zdravotní pojištění se vypočítává z rozdílu příjmů a výdajů. Jelikož se ale do výpočtu pojistného počítá skutečná úhrada v daném roce, je třeba základ pro odvod zdravotního pojistného stanovit odděleně.
Snadnější práce díky iDokladu
Jak vyplývá z výše uvedeného, u daňové evidence i paušálních výdajů vás potenciálně čeká nemalé množství práce. O to více doceníte možnost si tuto práci jednoduše ušetřit díky funkcím online fakturační služby iDoklad. Ať už se rozhodnete pro daňovou evidenci či paušál, iDoklad odvede velkou část práce za vás a výrazně tak zjednoduší jak přechod, tak i běžné podání daňového přiznání. Vždy se přitom můžete spolehnout na dodržení všech legislativních náležitostí.
U obou možností stačí jen v nastavení iDokladu zvolit odpovídající typ účetnictví. Systém následně vaši volbu nastaví jako výchozí metodu uplatňování výdajů a využije ji při všech následujících vytvářeních podkladů pro daňové přiznání. Svou volbu můžete samozřejmě kdykoliv změnit, případně v případě potřeby ručně zvolit jiný typ účetnictví.
Samotné podklady pak vygenerujete v pouhých třech krocích, kterými vás provede zabudovaný průvodce. S jeho pomocí vyplníte vše potřebné, případně doplníte náklady evidované jinde. iDoklad vám automaticky vypočítá základ daně i samotnou daň z příjmů, a u paušálních výdajů vás sám upozorní při případném překročení zákonných limitů. Následně vám služba vygeneruje jak podklady pro daňový portál, tak i samotné daňové přiznání. Pak už stačí jen zkontrolovat správnost všech údajů.
Zvládněte vstup do podnikání s námi
Máte za sebou ve světě podnikání teprve první kroky a problematika daňové evidence či paušálních výdajů je pro vás příslovečnou španělskou vesnicí? Přesně pro vás jsme připravili Mini akademii – online dostupný soubor třiceti videí o celkové délce téměř 8 hodin, kde naleznete užitečné rady a informace pro každodenní podnikatelskou praxi.
Pro ještě snadnější vstup do podnikání pak začínajícím podnikatelům nabízíme vstup do Mini akademie zdarma.
Související články
Jak co nejlépe zorganizovat vlastní byznys
Podnikatelský survival kit: 10 tipů na podnikání pro jistý start