Datum publikace 08. 11. 2016 Komentáře 36 Sdílet článek

[Novinky v iDokladu] Jak iDoklad řeší EET

Author Solitea 3 minuty čtení 0
Náhledový obrázek

V prosinci pro první vlnu podnikatelů začíná povinnost elektronické evidence tržeb (EET). Připravili jsme pro vás přehled, jak si s novou evidencí poradí iDoklad. Nemusíte se přitom bát žádných složitých postupů. V iDokladu vše zvládnete velmi jednoduše.

Jak iDoklad řeší EET

EET má za úkol omezit krácení daní a týká se všech, kteří přijímají platby za poskytování služeb nebo zboží v hotovosti, kartou nebo obdobným způsobem. Zavádí se postupně ve 4 fázích.

První začne platit v prosinci a dotkne se hoteliérů a restauratérů. Druhá bude následovat za čtvrt roku a spadnou do ní malo- a velkoobchodníci. Ostatních podnikatelů se dotkne až třetí a čtvrtá fáze EET v roce 2018.

Řešení pro častý i mimořádný prodej za hotové

Abychom vám co nejvíc usnadnili práci, připravili jsme hned dvě varianty. Usnadní vám jak občasný, tak častý prodej za hotové. Stačí si vybrat tu, která vám lépe vyhovuje.

Funkce Elektronická evidence tržeb v iDokladu

První možností je evidovat tržby přímo ve známém prostředí iDokladu. Vše funguje v souladu se zákonem o evidenci tržeb, a proto iDoklad umožňuje tržby evidovat na:

  • hotovostních úhradách (hotově či kartou) faktur, záloh a dobropisů,
  • novém typu dokladů – prodejkách,
  • příjmových pokladních dokladech.

Tato varianta se vám vyplatí hlavně tehdy, když většinu prodejů řešíte jinak než v hotovosti nebo vystavujete doklady s částkou nad 10 000 Kč. U vysokých částek totiž musíte vystavit klasickou fakturu (daňový doklad).

Abyste mohli tržby v iDokladu evidovat, stačí:

  • Otevřít nastavení a u nové volby EET zadat odpovídající režim.
  • Vložit DIČ (pokud jste ho jako neplátci DPH dosud nenastavili).
  • Pomocí jednoduchého průvodce nastavit pokladní zařízení, provozovnu a certifikát (získáte ho na Daňovém portálu).

O zbytek už se iDoklad postará automaticky.

  • Vystavené doklady a tržby odešle do systému EET.
  • Získá pro ně fiskální identifikační kód (FIK).
  • Požadovaný kód a další povinné údaje přidá na účtenku.

Pokud vystavujete doklad, který do evidence nespadá, zadejte při jeho vystavování, že se do systému EET nemá odeslat.

idoklad_screen

Propojení s aplikací Profi Účtenka

Druhým řešením, které si s evidencí poradí také v místech bez internetového připojení, je bezplatná aplikace Profi Účtenka.

Funguje jako klasická pokladna, ve které si uložíte druh produktu a jedním tlačítkem zboží na účtenku přidáte. Bez zbytečného vypisování. Profi Účtenku tak ocení především ti, kteří vystavují velké množství dokladů, například v obchodě s oděvy nebo potravinami.

Aplikaci snadno propojíte se svým účtem v iDokladu. Navíc do ní odtud můžete přenést i ceník. K jednomu účtu v iDokladu připojíte i více zařízení s Profi Účtenkou.

Funguje to lehce

  • Aplikaci si nainstalujete do chytrého telefonu nebo tabletu.
  • Propojíte zařízení s účtem v iDokladu pomocí PIN kódu, který si vygenerujete v nastavení pokladního zařízení v iDokladu.
  • Účtenku vytvoříte jak přidáním produktu, tak jen zadáním částky.
  • Po připojení zařízení k internetu odešle aplikace všechny prodejky do systému EET i do iDokladu. Z něj je kdykoliv můžete poslat do účetního systému.

Věříme, že si z našich řešení vyberete řešení k usnadnění práce a s EET si hravě poradíte. Další tipy a rady naleznete v naší EET poradně.

iDoklad umí pracovat s prodejkami

S elektronickou evidencí tržeb úzce souvisí také další novinka, kterou v iDokladu najdete. Je jí už zmíněný nový typ dokladu – prodejka.

Je to jednoduchý prodejní doklad, ve kterém najdete:

  • výčet prodávaných položek,
  • jejich cenu i sazbu DPH,
  • možnost automatického výdeje ze skladu.

Na rozdíl od faktury:

  • neobsahuje informace o odběrateli,
  • je zcela uhrazená už při vystavení,
  • nevstupuje do daňových přiznání ani do výstupů pro DPH.

Využijete ji proto při běžném prodeji za nižší částky.

Právě pomocí prodejek a jejich nového API navíc iDoklad dokáže přebírat data z externích pokladních systémů, jako je například Profi Účtenka. A poté je stejným způsobem umí převést i do účetních systémů – například do Money S3.

Související články

Novinky v iDokladu pro rok 2023

22. 12. 2022 1 minuta čtení 31
Přečíst článek

Spustili jsme novou mobilní aplikaci. Potěší hlavně milovníky byznysových statistik

06. 12. 2022 1 minuta čtení 1
Přečíst článek

    36 komentářů

    1. blank Lenka Staňková napsal:

      Ráda bych využila vaši aplikaci pro EET. Máme 2 provozovny. V každé pár dokladů týdně. Dá se nastavit více provozoven?

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        ano, v sekci Nastavení – EET si můžete nastavit i více provozoven, každá provozovna potom má vazbu na zvolené pokladní prodejní zařízení. Konkrétní pokladní prodejní zařízení si potom můžete při tvorbě daného dokladu.

    2. blank Jan Schejbal napsal:

      Rád bych znal pohnutky k vytvoření prodejky. Ano, tato funkce v iDokladu znatelně chyběla. Ano, je super, že se dá ihned vložit zboží ze skladu a tím mít o všem přehled, ale proboha, proč to nemá úhradu?
      Jestli je automaticky uhrazená, tak proč se nevytvoří pokladní doklad nebo příjem do banky? Nebo ještě jinak. Proč nemohu určit způsob úhrady jako u faktury (hotově, kartou) a pak si vytvořit příjmový doklad (banka/pokladna) jako je to u faktur normálně a s prodejkou to propojit?
      Nebo to jen nevidím, protože nemám aktivní (zatím) EET?

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        děkujeme za Vámi zaslané podněty. V současné chvíli lze vystavit prodejky pouze se způsobem úhrady hotově. Při provedení úhrady se však momentálně nevytvoří příjmový pokladní doklad. Je případné možné vytvořit souhrnný podkladní doklad a zadat následný příjem do pokladny ručně. Vaši zpětnou vazbu předáme na naše vývojové oddělení.

    3. Podle toho co píšete, tak typ dokladu prodejka do iDokladu nově přidán v souvislosti s EET. Trochu nechápu jeho koncepci, když jeho tržby nejsou přenášeny do daňového přiznání a nejsou součástí zobrazených tržeb. Platby lze sice sečíst, ale i tak mi vše zavání dvojím účetnictvím, tj. jedním oficiálním a druhým neoficiálním. Nevím, jak se to ale chová s platbami odeslanými do EET.

      Prodejka počítá s přijetím platby v hotovosti. Na rozdíl od příjmového pokladního dokladu lze vypsat i soupis položek napojených na ceník. Nelze bohužel vybrat odběratele. Vím, že odběratel není povinný, ale mohl by jít alespoň zadat. Nicméně, pokud chcete mít souhrnně evidované tržby včetně tržeb přijatých v hotovosti, tak tuto možnost umožňuje dle mého názoru pouze faktura uhrazená v hotovosti, ke které se automaticky vystaví příjmový pokladní doklad. Nebo si vystavíte jen příjmový pokladní doklad bez faktury.

      Doufám, že se funkce prodejek do budoucna změní na funkci opravdu zjednodušeného daňového dokladu a bude zde minimálně možnost si prodejku zahrnout do daní a sestav příjmů a tržeb. Zde vidím zásadní chybu v chování dokladu prodejka. Zavání to evidencí nelegálních tržeb, minimálně tím způsobem, jak jsou nyní prodejky nastaveny a vyloučeny z těchto příjmů! Neříkám, že každý příjem má jít do daní, ale nemůže přeci software automaticky zdanění předem vyloučit. Na druhou stranu vždy pro zdanitelné tržby malého rozsahu tisknout extra fakturu a příjmový podkladní doklad místo zjednodušeného daňového dokladu, nebo zase naopak se spokojit s hodně omezeným příjmovým dokladem, to mi přijde jako dosti nešikovné řešení. Doufám, že ohlasy uživatelů tento neduh postupně napraví a funkci prodejky rozšíří. Nechápu totiž, jak může prodejka nevstupovat do daňových přiznání a výstupů DPH, když počítá se zadáním ceny i sazby DPH. Když vystaví někdo daňový doklad, tak mu tyto věci musí jít do účetnictví, jinak eviduje tržby nelegálně.

      Jinak jsem velice ráda, že existuje aplikace iDoklad a Profi účtenka, které umožňují evidenci EET zdarma a fandím Vám :).

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den paní Vachtová,

        velmi děkujeme za Vaši zpětnou vazbu. V současné chvíli je nutné příjmy evidované pomocí prodejek zahrnout do přizná ručně, pro zjednodušení je možné využít funkce Součet v přehledu prodejek. Předáme však Vaše podněty kolegům z vývojového oddělení k případné úpravě stávajícího řešení.

        Přejeme pěkný den

    4. blank Dusan Dolezal napsal:

      Mohu poprosit o vyjadreni k dotazu pí. Jitky Vachtové.
      Mam týz nazor a potrebu vystavovani prodejek, ale vcetne volby odberatele ( kvuli dotacim na uhli)
      90% prijmu je hotovost nad 10 tis.
      Pripadne jestli je nejaka zmena alespon v planu, abych pripadnehledal dale.
      Dekuji

    5. blank Novák Josef Bc. napsal:

      Dobrý den,
      chápu dobře, že při zaškrtnuté volbě „EET“ se tržba automaticky odešle do systému EET Finanční správy a v opačném případě nikoliv?
      Děkuji za vysvětlení

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        ano, je nutné mít u dokladů zatrženou možnost EET, platba k dané faktuře se potom zašle do EET. Jestliže volbu EET nebudete mít zatrženou, k odeslání nedojde.

        Přejeme pěkný den

    6. Dobrý den ,
      mám malý obchod vinotéku na zámku ( kde není připojení na internet, mám jen chytrý mobil s paušálem s internetem v mobilu) a zde i vyrábím bižuterii a suvenýry. Stahla jsem si aplikaci iDoklad do mobilu, ale chce to po mě registraci a heslo. Kde to mám vzít? Jinak předpokládám připojení mobilní tiskárny Casino bluetooth z obchodu Alza. Je to takto dostatečné? Budu Vám něco za registraci platit? Děkuju. JanaH

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        před začátkem práce s iDokladem je nutné provést prvotní registraci a to zde https://app.idoklad.cz/Account/Registration. EET však je možné pouze ve webové verzi iDokladu. Pro přenosná zařízení máme připravenu aplikaci Profi Účtenka, více informací případně naleznete zde http://profiuctenka.cz/

        Přejeme pěkný den

    7. blank Petr napsal:

      Dobrý den, nejde mi se registrovat. Pri registraci zadám Email, Legislativa 2, Heslo (2x), Zaskrtnu „Nejsem robot“, pak „obrázkový“ kvíz, Registrovat a pak se uz nic nedeje. Zkusil jsem to provést v IE a ve Chromu, ale výsledek je stejny. Muzete mi prosim poradit? Dekuji.

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        zašlete nám na info@idoklad.cz Váš telefonický ozveme se Vám.

    8. blank Šustr napsal:

      Dobrý den. Jak je řešen export do Money. Jde mi o to, že na prodejnách vystavují doklady a od 1.3 by měli být s FIK kódem. Následně doklady importujeme do Money. Budou se importovat i pokladní doklady. Případně co je nutné nastavit. Děkuji

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        pokladní doklady se z iDokladu do Money S3 neimportují, můžete případně tedy v iDokladu vystavovat prodejky, které lze již do Money S3 naimportovat. Návod na propojení naleznete zde https://www.idoklad.cz/pub/Help/1_propojeni_s_money_s3.html

    9. blank miroslav napsal:

      Dobrý den, z eshopu vydávám cca 15 objednávek měsíčně v hotovosti na recepci, kde přebírá externí recepční hotovost za zboží. Nikdy předem nevím kdy se zákazník staví. Vystavit musim eet doklad předem? Když nebude převzato, jak to stornuji? Jaká verze pro pc je vhodna? A jak prokážu, že to je reálné storno a ne podvodné? Děkuji

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        doklad o přijetí platby s údaji jako je FIK a další, byste měl vystavit až v momentě přijetí platby. Pokud zašlete informaci o platbě do EET v iDokladu předem, je možné provést storno, které se následně provedete odregistraci z EET. Storno provedete kliknutím na tlačítko EET v detailu platby a zde je již možnost Storno registrace.

    10. blank miroslav napsal:

      Dobrý den, když mám eshop, baliky rozveze ppl a peníze mi přijdou na účet, musím davat eet účtenku do balíků?
      Plateb převodem by se to týkat nemělo, jen když přijde zákazník osobně do skladu zaplatit, že? Děkuji Motl

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        v případě, že Vám PPL zasílá platby převodem, nespadá tento postup do EET.
        Naopak, pokud k Vám přijde zákazník a zaplatí hotově, tak tento způsob platby do EET již spadá.

        Přejeme pěkný den

    11. blank Daniela napsal:

      Dobrý den, používáme idoklad v PC, ale nedaří se nám propojit termotiskárnu a tisknout prodejky na ní (při tisku prodejky nelze nikde vybrat/nastavit, na jakou tiskárnu se má poslat, stále odesílá tisk na standardní A4 tiskárnu). Termotiskárna funguje, zkusili jsme i konkureční program a tam bylo vše ok. Idoklad nám ale vyhovuje více a rádi bychom se k němu vrátili. Lze termotiskárnu nějak napojit, nastavit? Děkuji

    12. blank Jana napsal:

      Dobrý den, jsem OSVČ hudebního charakteru. Mám malý hudební e-shop, kde mám sice nabídku různých CD, ale prodávám víceméně 3 druhy CD vlastního manžela, řádově asi 15 kusů za rok všech CD dohromady. Dále prodám v řádu pár kusů CD prostřednictvím Bontonlandu. Asi tak 3 CD za rok prodáme přímo na koncertech. Dá se hovořit o celkově prodaných všech CD dohromady cca maximálně 30 kusů za rok., a to ještě přeháním. Spadám do kategorie EET v této etapě? Všechny faktury eviduji ve Vašem Idokladu a e-shop má filtr pro objednávky dle období, tedy to lze v systému v případě nějaké kontroly ukázat. Děkuji předem za Vaši odpověď.

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        dle popisu Vaší činnosti, do EET již spadáte. Do EET následně spadají například platby se způsobem úhrady v hotovosti či platební kartou.

        Pokud si nebudete jisti nastavením EET v iDokladu můžete nás kontaktovat na info@idoklad.cz

        Přejeme pěkný den

      2. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        iDoklad momentálně umožňuje tisk pouze na standardní kancelářské tiskárny. Tisk na pokladní tiskárny případně umožňuje naše aplikace Profi Účtenka, která je propojitelná s iDokladem. Více informací můžete nalézt zde http://profiuctenka.cz/

        Přejeme pěkný den

    13. blank Iva napsal:

      Dobrý den,
      podnikám a zaplatím doklad v hotovosti jsem povinna si vzít doklad EET nebo mohu do účetnictví zaúčtovat pouze výdajový pokladní doklad, který si vypíši ručně. Děkuji za odpověď Iva

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        do účetnictví si zadáte především ten doklad, pomocí kterého si budete nárokovat odpočet nákladů. V řadě případů budou údaje, jako je FIK atd. na stejném dokladu, který od dodavatel obdržíte, například na pokladním dokladu či na prodejce.

        V iDokladu si například výdaj v hotovosti můžete zadat v sekci Finance – Pokladna – Nový výdaj.

        Přejeme pěkný den

    14. blank Monika napsal:

      Dobrý večer chtěla byh se zeptat. Dovážim zboží z polska (dětská kosmetika) přes e-shop a jednou za měsíc rozvezu. platba při převzetí. jak prosím použít pro eet vaši aplikaci. Jde připravit učtenky doma na počítači vytiskout na klasické tiskárně pak rozdat při rozvoze? děkuji

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        v tomto případě, můžete v iDokladu vystavit fakturu a následně potvrzení o úhradě, které obsahuje FIK a další údaje, případně je možné vystavit prodejku v sekci Prodej – Prodejky. Tyto doklady lze vytisknout na standardní kancelářské tiskárně.

        Přejeme pěkný den

    15. blank Hana Ullmannová napsal:

      Dobrý den,

      umí iDoklad exportovat pokladní doklady do S4?
      Děkuji za odpověď

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        iDoklad momentálně neexportuje pokladní doklady do Money S4.

    16. blank Evina napsal:

      Dobrý den
      byla přijata platba hotově- zaregistrováno eet
      paní nám, ale balík za dva dny vrátila-odstoupení od smlouvy..eet tedy stornuji, ale mám udělat ještě něco navíc? třeba výdajový doklad, že jsem paní peníze vrátila, nebo tak něco? děkuji

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        v tomto případě můžete k dané faktuře vystavit dobropis, a pokud budou peníze taktéž vraceny hotově, zvolíte u dobropisu způsob úhrady hotově. Úhrada dobropisu, tedy záporná hodnota se následně zašle do EET.

        Přejeme pěkný den

    17. blank KlaraH napsal:

      Dobrý den,
      obdrželi jsme platbu přes paypal. Vystavila jsem tedy fakturu a nechala zatržené EET. Informace se odeslala finanční správě. Proč se ale na faktuře nezobrazují povinné údaje jako BKP a FIK? Teoreticky bych je mohla dopsat ručně. kód FIK jsem našla ale BKP už ne..
      Děkuji

      1. blank Podpora napsal:

        Dobrý den,

        FIK a jiné údaje se vygenerují přímo na prodejce, pokud je vystavena prodejka v sekci Prodej – Prodejka. Pokud se jedná o fakturu v hotovosti tak se vygenerují na pokladním dokladu a na potvrzení o úhradě, pokud je způsob úhrady kartou, jsou tyto údaje vygenerovány na potvrzení o platbě, jedná se tedy o faktury vystavené v sekci Prodej – Faktury. Jelikož EET se netýká samotných faktur, ale až úhrad.

        Přejeme pěkný den

        1. blank KlaraH napsal:

          Dobrý den,
          ano jedná se o platbu kartou. Tedy vystavuji fakturu. Kde najdu doklad o úhradě? Když rozkliknu seznam úhrad, nelze doklad o úhradě vytisknout a v informacích o úhradě je navíc pouze FIK ale už tam není BKP. Když vytisknu fakturu, nejsou na ni žádné údaje o eet. Co mám tedy dát zákazníkovi? Děkuji moc za radu.

          1. blank Podpora napsal:

            Potvrzení o úhradě, můžete vytisknout po označení faktury v přehledu faktur (Prodej – Faktury) a následně tlačítko Tisk v horní liště a zde možnost Úhrada. Zde se generují kompletní údaje o registrace do EET.

            Přejeme pěkný den

            1. blank KlaraH napsal:

              Paráda, už to vidím!!!! Díky moc :-)

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *