Datum publikace 05. 04. 2022 Sdílet článek

Průvodce prvními kroky v online podnikání

Author Seyfor, a. s. 9 minut čtení 0
Náhledový obrázek

E-shopy jsou na vzestupu. Spousta lidí se odvykla chodit do kamenných obchodů a potraviny, elektroniku nebo oblečení pořizují z domova. Pokud uvažujete o online podnikání, je vhodná doba.  

Co vlastně budu prodávat? 

Prvním krokem je odpovědět si na otázku, zda je pro vás vůbec vstup do online prostoru relevantní, případně v čem začít na internetu podnikat. Ne každý produkt či službu je možné pohodlně nabízet přes internet a u některých položek by online prodej nebyl příliš praktický. Podnikání online by rovněž mělo představovat dlouhodobou investici, nikoliv jen rychlou záplatu ztrát. Podíl e-commerce na trhu totiž neustále stoupá a krátkodobý „záchranný“ plán by tak jen mrhal potenciálem online prodeje.

Na každý pád zvažte především následující otázky: 

  • Je vůbec možné můj produkt či službu nabízet na internetu? 
  • Má moje nejbližší konkurence rovněž e-shop? A pokud ano, co na něm prodává? 
  • Má můj podnik dostatek skladových a logistických kapacit pro zajištění provozu e-shopu?
  • Mám na vývoj a údržbu e-shopu dostatek času, peněz či lidských zdrojů? 

Pokud na všechny čtyři otázky odpovíte bez váhání ano, můžete se směle pustit do další fáze. V rozhodování vám mohou pomoci i přínosy digitalizace podnikání, mezi které patří například získání nového firemního kanálu, oslovení nových skupin zákazníků nebo možnost budovat vaši značku v online světě. 

Chci vlastní e-shop! A co dál? 

Žádný e-shop se neobejde bez kvalitního systému pro správu obsahu, označovaného zkratkou CMS (z anglického Content Management System). Volba CMS je obzvláště důležitý krok, neboť e-shop není něco, co lze změnit ze dne na den. Na druhou stranu ale nejde o záležitost na celý život a provoz tak nemusíte plánovat na více než několik let. Při výběru dodavatele a samotného řešení máte několik možností:

CMS pro rychlý rozběh 

Tato možnost nejvíce osloví podnikatele, kteří si přejí si mít e-shop co možná nejrychleji. Pronájem se pohybuje v řádu stokorun měsíčně a samotný rozjezd je nanejvýš jednoduchý – stačí si jen vybrat z předpřipravených šablon a po základní konfiguraci doplnit informace o produktech. Ve výsledku můžete mít e-shop hotový za několik dní, tato rychlost ale má svou cenu. Tou je především generický vzhled, kdy stejnou šablonu používá více e-shopů a je tak podstatně těžší odlišit se od konkurence. Pronajaté CMS má rovněž omezené možnosti dalšího rozvoje, a především s ním odevzdáváte otěže do rukou poskytovatele. Pokud proto plánujete další růst, nezbude vám nic jiného, než dříve či později přejít na profesionální či vlastní řešení.

Příklady: BiznisWeb, Wixstores, Fastcentrik

CMS na sdíleném webhostingu 

Část výše uvedených nevýhod řeší klasická e-commerce CMS řešení. Ta sice rovněž běží na sdíleném hostingu, zároveň ale umožňují změny designu a doplnění nových funkcí. Zde vás již čekají pokročilá nastavení, programování a vytváření grafické podoby. To vše z implementace e-shopu učiní regulérní softwarový projekt, který může trvat týdny i měsíce. Celková cena se může vyšplhat i na několik desítek tisíc korun, na druhu stranu ale za ní získáte větší míru nezávislosti a možnost e-shop vyvíjet za chodu. Díky tomu s vámi CMS nějakou dobu vydrží a jde tak o dobrou volbu při rozšiřování již existujícího podnikání.

Příklady: Shopify, OpenCart

Profesionální balíkové řešení 

Tato možnost přijde ke slovu ve chvíli, kdy e-shopu roste návštěvnost a s ní i objem objednávek. Klasické e-commerce řešení v takové situaci dříve či později narazí na své limity, kdy úpravy či doplnění vyžadují buď složité programování, nebo jednoduše nejsou možné. Profesionální platformy oproti tomu nabízejí širokou škálu nástrojů a možností, se kterými můžete vytvořit e-shop šitý na míru vašim potřebám.

Tato výhoda ale vyžaduje jak softwarový tým, tak i dodavatele samotného řešení, případně interní tým se stejným úkolem. Zároveň se jedná o softwarový projekt se vším všudy, do kterého by se měli pouštět pouze podnikatelé s odpovídajícími zkušenostmi. Nasazení profesionální platformy může trvat měsíce, skýtá řadu rizik a z hlediska financí se může cena vyšplhat do řádu milionů. Neméně nákladná je údržba – webhosting takového řešení si vyžádá tisíce korun měsíčně, případné doplňování a úpravy funkcí pak i desítky tisíc.

Příklady: Magento, Shopsys, BUXUS

Vlastní řešení 

Maximální svoboda a nezávislost výměnou za vysokou náročnost a cenu. Tak by se dal charakterizovat vývoj vlastního CMS, ke kterému budete potřebovat interní vývojářský tým, pořádnou sumu peněz a měsíce času potřebné jen k samotnému rozjezdu. Vývoj se rozhodně nemusí povést a v nejhorším nastane situace, kdy všechny náklady vyjdou vniveč. Na druhou stranu ale představuje vlastní řešení asi jedinou možnost, kdy můžete mít výsledný produkt plně pod svojí kontrolou co do vzhledu i funkcí. Případné další nástroje a rozšíření pak závisejí jen a pouze na vás a kapacitách vašeho týmu. Vzhledem k nárokům se ale pro tuto možnost rozhodují jen velké firmy s dostatkem lidí i prostředků.

Příklady podniků s vlastním řešením: DATART, Notino, Alza.cz.  

Kdy řešit propojení s ERP systémem? 

Pod zkratkou ERP se skrývá anglické spojení Enterprise Resource Planning, neboli„Plánování podnikových zdrojů“. Obecně řečeno se jedná o software navržený pro zrychlení, zefektivnění, a především automatizaci řady rutinních podnikových procesů. Vhodně vybrané ERP řešení vám například umožní převést všechny vaše dokumenty do elektronické podoby, automaticky generovat faktury a objednávky či efektivně řídit sklady i vztahy se zákazníky. V důsledku tak ERP systém zastane práci řady specializovaných systémů (účetní program, skladový systém, CRM aj.) bez nutnosti manuálně přenášet data mezi navzájem nekomunikujícími řešeními.

ERP systémy si vesměs pořizují firmy, které již nezvládají objem administrativy a objednávek stávajícími způsoby (tabulky v MS Excel, papírové dokumenty apod.) a rády by si zajistily podmínky pro další růst. Napojení e-shopu na ERP umožňuje z obchodu učinit další součást celého systému a využívat všech výhod centralizace dat a automatizace procesů. Například skladníkům systém pomůže najít správné položky, účetní oddělení si ušetří práci díky automatickému generování faktur a zákazníkovi systém odešle automatický e-mail o expedici jeho objednávky. Opačným směrem do e-shopu proudí aktuální informace o skladové dostupnosti produktů, aktuální ceny či jakékoliv další parametry – to vše bez nutnosti ručního zadávání.  

Jak zaujmout a udržet zákazníka? 

Předpokládejme nyní, že e-shop máte připravený a v provozu. Zde začíná druhá část přechodu na online podnikání – získání zákazníků. Zde zmíníme velkou výhodu přechodu na e-shop – z hlediska marketingu zde nezačínáte od nuly. Obvykle můžete stavět na již existující marketingové strategii a pouze ji upravit pro specifické vlastnosti e-shopu. V online světě dvojnásob platí poučka, že prodej stávajícím zákazníkům je výrazně méně náročný než nalezení zákazníků nových, hned ze začátku je proto nutné brát v potaz umění odlišit se od jiných e-shopů. Je velmi důležité zákazníka zaujmout na první pohled, doporučujeme proto klást důraz na grafické zpracování a design vašeho e-shopu.

Stejně jako u klasického podnikání, i zde nezanedbejte optimalizaci e-shopu pro vyhledávače, což s sebou nese potřebu analýzy klíčových slov a přípravu specifických vstupních stránek. V neposlední řadě online prostor skýtá široký potenciál k využití bannerů, e-mailingových kampaní, sociálních sítí a dalších elektronických kanálů. To ovšem neznamená, že byste měli rezignovat na tradičnější metody – vhodně vybraný venkovní billboard může mít stejný, ne-li větší efekt.

Ani po zaujetí zákazníka ale nemáte vyhráno. Nyní je třeba odlišit se od konkurence, čehož dosáhnete zejména přehledností nabídky a podrobným popisem produktů včetně kvalitních fotek. Pokud pak zákazník zboží objedná, je nesmírně důležité nabídnout mu hladký nákupní proces. Zde bývají nejčastějšími chybami špatně dostupné informace o dopravě, nepřehledné obchodní podmínky, případně nutnost se registrovat pro dokončení objednávky. To všechno může zákazníka odradit, i kdyby k potvrzení objednávky chybělo pouze jedno kliknutí.

Na závěr této kapitoly připomeneme důležitost analýzy dat. Podnikatelé vybavení relevantními a přesnými daty o návštěvnosti, obsahu, tržbách a konverzích jsou schopni efektivně své služby vylepšovat a identifikovat prostor pro zlepšení. Zároveň tím získáte podklady pro důležitá rozhodnutí, která ovlivní celou budoucnost vašeho e-shopu.  

Zvládněte s námi první kroky 

Začátky (nejen) e-shopu mohou připomínat hustou džungli administrativních úkonů, legislativních požadavků i rutinních činností. Pro usnadnění prvních kroků jsme pro vás připravili Mini akademii – online soubor třiceti videí o celkové délce 8 hodin, kde naleznete mnoho užitečných rad, tipů a triků. Noví podnikatelé pak mají přístup k Mini akademii zcela zdarma.  

Související články

[Podnikání při zaměstnání] Jak začít a na co si dát pozor

07. 03. 2024 17 minut čtení 16
Přečíst článek

Co jsou to pohledávky a jak s nimi pracovat?

21. 02. 2024 4 minuty čtení 1
Přečíst článek