Datum publikace 16. 03. 2022 Sdílet článek

Vyberte si obor podnikání už při studiu

Author Seyfor, a. s. 5 minut čtení 2
Náhledový obrázek

Studujete a chcete při škole rozjet byznys? Projděte si seznam oborů a oblastí podnikání, kterým se věnují i studenti bez letitých zkušeností nebo šestimístné částky na účtě. Pracujte externě pro firmy, nabízejte své dovednosti jako mikroslužby, spusťte vlastní e-shop nebo se pusťte do ekonomiky sdílení. Radíme, jak si vymezit zákazníky a jak s podnikáním začít.

Článek je vhodný pro studenty a absolventy. 

Služby B2B: nabídněte své dovednosti firmám 

Pokud se nějakému oboru věnujete při studiu nebo v něm máte pracovní zkušenosti, přejděte na volnou nohu. Nabídněte své služby externě startupům nebo zavedeným společnostem – soustřeďte se na sektor B2B (business to business).

Zaměřte se na oblast, které rozumíte, a pracujte jako:

  • účetní,
  • copywriter,
  • webdesigner,
  • grafik,
  • digitální marketér (například SEO specialista),
  • překladatel
  • tlumočník.

Pokud studujete (a je vám do 26 let) nebo pracujete klasicky na HPP, můžete rozjet podnikání jako OSVČ na vedlejší činnost.

Je běžné mít několik zákazníků, pro které pracujete dlouhodobě. Když se byznysu bude dařit, můžete podnikat na full-time, časem si založit vlastní firmu nebo agenturu.

TIP: Pokud si účtujete hodinovou mzdu, čas si měřte (třeba pomocí nástroje Toggl). Fakturujte pak jednoduše v online aplikaci iDoklad.

Mikroslužby: rozjeďte podnikání jako virtuální asistent

Nemáte-li know-how a obor, kterému byste dobře rozuměli, začněte jako virtuální asistent nebo asistentka. Průběžně se vzdělávejte a profilujte, třeba na platformách jako Seduo.cz nebo Skillshare – vaše služby zkvalitníte a můžete tím zvýšit i své příjmy.

Mezitím nabídněte vytíženým podnikatelům či firmám některou z mikroslužeb jako jsou:

  • rešerše,
  • korektury,
  • jednoduchá grafika,
  • plánování schůzek,
  • příprava prezentace,
  • správa novinek na webu (třeba ve WordPressu),
  • zajištění mytí auta nebo prádla v prádelně,
  • objednání týdenního nákupu.

Začněte třeba na zavedené platformě typu myTimi.cz.

Pro úspěch v oboru definujte své zákazníky 

Díky jasnému vymezení svého podnikání lépe zacílíte na potenciální zákazníky a odlišíte se od konkurence.

Jděte na to pomocí nalezení tzv. niche – skuliny na trhu. Úzce si vymezte segment zákazníků, na které zaměříte svůj byznys. Představte si, že si zvolíte české čtenáře, které zajímají skotské detektivky v originále, ne v českém překladu. Vaše služby nebo produkty pak nebudou pro každého, ale na míru vybranému segmentu.

Strategie niche marketingu se hodí pro začínající podnikatele, snadněji díky ní proniknete na trh a velké firmy vám nebudou takovou konkurencí.

Založte e-shop: e-commerce má v Česku úspěch

Počet internetových obchodů v Česku roste a podle webu české e-commerce jich v lednu roku 2022 existovalo přes 40 tisíc.

S úspěchem online obchodu vám opět pomůže vymezení niche. Inspirací může být česká značka Kave Footwear. Vyrábí tenisky ze zbytkových materiálů, udržitelně a vždy v limitované edici. Cílí tedy na zákazníky, kteří si chtějí originální obuv, vyrobenou lokálně a šetrně.

Na rozjezd e-shopu můžete použít už hotová řešení, která nabízí třeba Woo Commerce nebo oXyShop.

Pokud byste v budoucnu chtěli podnikání na e-shopu rozjet ve velkém a plánovali postavení většího online obchodu, vezměte k ruce výsledky průzkumu magazínu EXEC.

  • V Česku a na Slovensku je 242 agentur, které nabízí e-shopové řešení na míru.
  • Cena e-shopu na míru se pohybuje mezi 80 tisíci až 10 miliony.
  • Čím větší je počáteční investice do tvorby e-shopu, tím méně se při údržbě online obchodu investuje do oprav chyb.
  • 83 % e-shopů navrhnou agentury do šesti měsíců.

Podnikejte ve sdílené ekonomice: sdílejte a půjčujte věci

Anglicky sharing nebo peer-to-peer economy. Princip sdílené ekonomiky vychází z toho, že je výhodnější a šetrnější k prostředí věci sdílet, než je vlastnit.

K podnikání v oblasti sdílené ekonomiky nepotřebujete velkou investici – sdílejte pokoj v bytě, auto, vrtačku (kterou využijete dvakrát do roka) i své dovednosti.

Obor pohání digitální technologie. Směna probíhá na internetových portálech – oblíbený je napříkald portál Airbnb pro sdílení bydlení, pokoje i celého domu.

Zaměřit se můžete na 4 oblastí sdílené ekonomiky.

  1. Cestování: pronajměte letní chatu nebo pokoj v bytě, který nepoužíváte. 
  2. Přeprava: zaměřte se na vypůjčování kol, auta nebo nabízení spolujízdy.
  3. Finance: ponořte se do mikro (peer-to-peer) půjček na platformách, jako je zahraniční Mintos nebo české Zonky.
  4. Mikroslužby: sdílejte své kutilské dovednosti (SuperSoused.cz), hlídejte děti nebo domácí mazlíčky (Hlídačky.cz) či nabízejte odborné služby třeba firmám.

Další tipy, jak podnikat ve sdílené ekonomice:

  • vypůjčování vintage šperků nebo šatů,
  • provoz co-workingového centra: sdílení pracovních prostor,
  • půjčovna sportovního náčiní: surfboardů nebo věcí na lezení,
  • vzdělávací portál se sdílením znalostí.

Odstartujte podnikání s byznys plánem

Než se dáte do podnikání, vytvořte si byznys plán. Ujasníte si vizi a koncept svého podnikání, rozplánujete finance a získáte odpověď na otázku, kde začít.

Byznys plán obvykle zahrnuje:

  • popis podnikání,
  • analýzu trhu a strategie (pomůže vám chytrý byznys model),
  • finanční plán (čtěte, jak vypracovat finanční plán krok za krokem),
  • analýzu konkurence,
  • popis produktů a služeb.

Rozumíte svému oboru, ale ne podnikání? 

Pokud s podnikáním jako OSVČ začínáte, zapojte se do naší on-line mini akademie. Vstup je zdarma

Lektoři z praxe vám ukážou, jak na daňové přiznání, fakturaci i chytré nastavení cen vašich produktů nebo služeb.

Související články

[Podnikání při zaměstnání] Jak začít a na co si dát pozor

07. 03. 2024 17 minut čtení 16
Přečíst článek

Co jsou to pohledávky a jak s nimi pracovat?

21. 02. 2024 4 minuty čtení 1
Přečíst článek