Studujete a chcete při škole rozjet byznys? Projděte si seznam oborů a oblastí podnikání, kterým se věnují i studenti bez letitých zkušeností nebo šestimístné částky na účtě. Pracujte externě pro firmy, nabízejte své dovednosti jako mikroslužby, spusťte vlastní e-shop nebo se pusťte do ekonomiky sdílení. Radíme, jak si vymezit zákazníky a jak s podnikáním začít.
Článek je vhodný pro studenty a absolventy.
Pokud se nějakému oboru věnujete při studiu nebo v něm máte pracovní zkušenosti, přejděte na volnou nohu. Nabídněte své služby externě startupům nebo zavedeným společnostem – soustřeďte se na sektor B2B (business to business).
Zaměřte se na oblast, které rozumíte, a pracujte jako:
Pokud studujete (a je vám do 26 let) nebo pracujete klasicky na HPP, můžete rozjet podnikání jako OSVČ na vedlejší činnost.
Je běžné mít několik zákazníků, pro které pracujete dlouhodobě. Když se byznysu bude dařit, můžete podnikat na full-time, časem si založit vlastní firmu nebo agenturu.
TIP: Pokud si účtujete hodinovou mzdu, čas si měřte (třeba pomocí nástroje Toggl). Fakturujte pak jednoduše v online aplikaci iDoklad.
Nemáte-li know-how a obor, kterému byste dobře rozuměli, začněte jako virtuální asistent nebo asistentka. Průběžně se vzdělávejte a profilujte, třeba na platformách jako Seduo.cz nebo Skillshare – vaše služby zkvalitníte a můžete tím zvýšit i své příjmy.
Mezitím nabídněte vytíženým podnikatelům či firmám některou z mikroslužeb jako jsou:
Začněte třeba na zavedené platformě typu myTimi.cz.
Díky jasnému vymezení svého podnikání lépe zacílíte na potenciální zákazníky a odlišíte se od konkurence.
Jděte na to pomocí nalezení tzv. niche – skuliny na trhu. Úzce si vymezte segment zákazníků, na které zaměříte svůj byznys. Představte si, že si zvolíte české čtenáře, které zajímají skotské detektivky v originále, ne v českém překladu. Vaše služby nebo produkty pak nebudou pro každého, ale na míru vybranému segmentu.
Strategie niche marketingu se hodí pro začínající podnikatele, snadněji díky ní proniknete na trh a velké firmy vám nebudou takovou konkurencí.
Počet internetových obchodů v Česku roste a podle webu české e-commerce jich v lednu roku 2022 existovalo přes 40 tisíc.
S úspěchem online obchodu vám opět pomůže vymezení niche. Inspirací může být česká značka Kave Footwear. Vyrábí tenisky ze zbytkových materiálů, udržitelně a vždy v limitované edici. Cílí tedy na zákazníky, kteří si chtějí originální obuv, vyrobenou lokálně a šetrně.
Na rozjezd e-shopu můžete použít už hotová řešení, která nabízí třeba Shoptet nebo Woo Commerce, když tvoříte obchod na WordPressu.
Pokud byste v budoucnu chtěli podnikání na e-shopu rozjet ve velkém a plánovali postavení většího online obchodu, vezměte k ruce výsledky průzkumu magazínu EXEC.
TIP: Pokud zakládáte e-shop, naberte know-how na Shoptet univerzitě pro začínající i pokročilé e-shopaře. Zjistíte, jaká data u e-shopu sledovat nebo díky čemu získat zákazníky.
Anglicky sharing nebo peer-to-peer economy. Princip sdílené ekonomiky vychází z toho, že je výhodnější a šetrnější k prostředí věci sdílet, než je vlastnit.
K podnikání v oblasti sdílené ekonomiky nepotřebujete velkou investici – sdílejte pokoj v bytě, auto, vrtačku (kterou využijete dvakrát do roka) i své dovednosti.
Obor pohání digitální technologie. Směna probíhá na internetových portálech – oblíbený je napříkald portál Airbnb pro sdílení bydlení, pokoje i celého domu.
Zaměřit se můžete na 4 oblastí sdílené ekonomiky.
Další tipy, jak podnikat ve sdílené ekonomice:
Než se dáte do podnikání, vytvořte si byznys plán. Ujasníte si vizi a koncept svého podnikání, rozplánujete finance a získáte odpověď na otázku, kde začít.
Byznys plán obvykle zahrnuje:
Pokud s podnikáním jako OSVČ začínáte, zapojte se do naší on-line mini akademie. Vstup je zdarma.
Lektoři z praxe vám ukážou, jak na daňové přiznání, fakturaci i chytré nastavení cen vašich produktů nebo služeb.