O peníze jde vždy až na prvním místě, zejména v podnikání. Ještě než se vrhnete do nového byznysu, sestavte si finanční plán. Pomůže vám určit náklady nutné na rozjezd a provoz podnikání, ale i výši zisku. Přečtěte si, jak na tvorbu finančního plánu krok za krokem.
Finanční plán je nezbytnou součást každého podnikání. Jde o jednoduchý nástroj, který slouží k odhadnutí budoucích příjmů a výdajů podniku a poskytuje komplexní přehled o financování podnikových aktivit a jejich zdrojů.
Kromě toho poskytuje další výhody, např.:
Ze správně sestaveného finančního plánu jednoduše vyčtete, kolik potřebujete vydělat peněz, jak vysoké máte náklady a s jakým ziskem můžete kalkulovat. Snahou finančního plánu je přiblížit se co nejpřesnějším číslům, která kopírují reálné náklady, výnosy a zisk podniku.
Důležitost finančního plánu zdůrazňuje v mini akademii pro začínající podnikatele i business mentor Milan Petráček: „Chcete podnikat bez finančního plánu? Je to podobné, jako byste sedli do auta a řekli, že chcete někam dojet, ale nevěděli kudy a jak. Byla by jen velká náhoda, kdybyste přijeli na požadované místo.“ Zdůrazňuje také, že pro vypracování finančního plánu nepotřebujete žádnou extra sofistikovanou tabulku. Stačí jednoduchá tabulka v Excelu a mít plán vždy po ruce, ať vidíte aktuální čísla.
Finanční plán můžete sestavit před samotným začátkem podnikání anebo již v zaběhnuté firmě.
Nejčastěji se setkáváme s krátkodobými finančními plány do jednoho roku. Business mentor Milan Petráček začínajícím podnikatelům radí: „Plán doporučuji sestavovat vždy nejlépe na kalendářní rok a vždy po jednotlivých měsících.Řada oborů má sezónní výkyvy a s těmi je potřeba počítat a do plánu je poctivě zapracovat. Proto určitě plánujte po jednotlivých měsících a pak použijte součtový sloupec za celé období.“
Výjimkou není ani tvorba dlouhodobých finančních plánů, obvykle sestavovaných pro období dvou až pěti let. Ty přijdou vhod zejména v následujících situacích:
Pamatujte, že čím delší je období plánu, tím nižší je jeho kvalita. Aby alespoň zčásti poskytoval přehled odpovídající realitě, musíte ho průběžně aktualizovat. Sestavování dlouhodobých finančních plánů se bez kvalitních dat z minulých období často přirovnává k věštění z křišťálové koule. Připomeňme si, co se stalo v březnu 2020. Víceleté finanční plány letěly rovnou do koše, případně vyžadovaly zásadní revizi a spoustu práce navíc.
Finanční plán se sestavuje ještě před samotným začátkem podnikání jako součást podnikatelského plánu. Jako nejvhodnější doba pro finanční plánování v již fungující firmě se nabízí konec roku, kdy již máte k dispozici data za uplynulé období. Vytvořit ho ale můžete prakticky kdykoliv. Nemá smysl s jeho tvorbou otálet až do prosince. Business mentor Milan Petráček upřesňuje, jak na plánování v průběhu roku: „Jednoduše doplňte uplynulé měsíce podle skutečnosti a další měsíce již naplánujte.“
Pokud máte k dispozici důležitá data a informace, shromážděte je a mějte je při plánování po ruce. Vyžaduje se od vás totiž co nejreálnější odhad jednotlivých položek v plánu.
Co všechno kvalitní finanční plán obsahuje:
Při tvorbě pracujte s vývojovými scénáři. Typicky se při odhadech pracuje s pesimistickou, realistickou a optimistickou variantou. Business mentor Milan Petráček popisuje, jak při odhadech postupuje on sám: „Pokud se rozhodujete nad rozpětím jednotlivých čísel, tak vždy použijte raději tu horší variantu. Pokud nevíte, jestli prodáte sto nebo sto dvacet kusů, tak plánujte sto. Stejně tak u výdajů. Pokud nevíte, jestli zaplatíte sto nebo osmdesát, plánujte raději tu horší variantu, tedy v našem případě sto.“
Pokud s podnikáním začínáte, vyčíslete před odhadovanými ročními příjmy a výdaji také plán peněžních příjmů a výdajů před začátkem podnikání. Bude obsahovat např. pořizovací cenu nemovitosti/kauci a nájemné placené předem, služby advokáta, pojištění či nákup zboží a také zdroje kapitálu (vlastní i cizí).
Odhadněte kolik zboží či služeb prodáte a za jakou cenu. Nezapomínejte ani na další příjmy, kam spadají např. přijaté dotace či úroky z vkladů. Mohou tvořit velkou část příjmů, a proto je nezbytné s nimi počítat.
Jestliže začínáte od nuly, bude pro vás kvantifikace položek mnohem náročnější než pro podnikatele, kteří pracují s historickými vývoji dat. Částečně můžete vyjít z dat a informací:
I kdybyste nakonec vsadili pouze na zdravý selský rozum a odhadli, kolik zákazníků můžete reálně získat, po několika měsících podnikání budete schopni nově zjištěná data zapracovat a promítnout do dříve sestaveného plánu, který rázem získá reálnější obrysy.
Náklady dokážete ovlivnit a předpovědět mnohem snáz než příjmy. S předstihem si např. snadno spočítáte výši splátky leasingu nebo zjistíte cenu za poradenské služby. Existují dvě základní skupiny nákladů, které se ve finančním plánu zachycují. Jedná se o:
Často podnikatelé zapomínají na dlouhodobý majetek – ten do nákladů vstupuje postupně prostřednictvím odpisů.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
nájemné za prostory | ||||||||||||
mzdy a odvody | ||||||||||||
placené energie | ||||||||||||
tržby za prodej zmrzliny | ||||||||||||
tržby za svatební catering | ||||||||||||
zisk/ztráta |
Do sloupců tabulky zapisujte odhadované částky příjmů a výdajů vyjádřených v Kč po jednotlivých měsících.
Jestliže příjmy převyšují výdaje, vytvořili jste zisk. V opačném případě jste ve ztrátě, protože součet výdajů je vyšší než vaše příjmy. Všimněte si, že jednoduchý vzor finančního plánu (tabulky) nad tímto odstavcem barevně odlišuje příjmy (znázorněné zelenou) a výdaje (červenou barvou) pro lepší přehlednost.
Pokud z podobně sestavené tabulky vyplývá, že jste v zisku, jedná se o zisk před zdaněním. Výše zdanění pro fyzické osoby aktuálně činí 15 % a pro právnické osoby 19 %. Při plánování proto počítejte také s daněmi.
Finanční plán již máte sestavený, ale tím vaše práce nekončí. Plán pravidelně vyhodnocujte, aktualizujte a upravujte alespoň jednou měsíčně. Snažte se do něj promítnout každou významnou odchylku (kladnou i zápornou) od původního plánu. „U záporné odchylky si zjistěte její důvody a snažte se řešit nápravná opatření, aby se příště už neopakovala,“ specifikuje business mentor Milan Petráček a dodává: „Pokud obchody nevychází tak, jak jste plánovali, můžete včas zabrat. Pokud naopak zjistíte, že se všechny plánované zakázky realizují, může to být signál pro zvýšení ceny.“
Pravidelné vyhodnocování s sebou přináší spoustu výhod – zejména včasné zjištění nepříznivého vývoje nákladů či tržeb. To vám umožňuje začít ihned pracovat na nápravě a zvrátit vývoj čísel ve váš prospěch.
Častým nedostatkem finančních plánů je, že nepočítají s peněžními toky (tj. kolik peněz máte právě k dispozici v pokladně i na účtech a kolik jich musíte zaplatit svým věřitelům). Stav peněžních prostředků v podniku zachycuje tzv. výkaz cash flow. Pokud vytváříte finanční plán v Excelu, promítněte do něj mimo předpokládaných příjmů, výdajů a zisku také plán finančních toků.
Zajímá vás více užitečných tipů při založení podniku nebo živnosti? V naší mini akademii najdete spoustu cenných rad, které pomohou vašemu byznysu růst.
Pro začínající podnikatele je vstup do akademie zdarma.