Datum publikace 23. 09. 2025 Sdílet článek

OSVČ a účetnictví: kdy máte povinnost ho vést a jak na to

Author Seyfor, a. s. 3 minuty čtení 10
Náhledový obrázek

Obsah

    Někteří podnikatelé si chybně myslí, že účetnictví je jen pro firmy. Vést ho mohou i OSVČ – v některých případech dokonce i musí. Zjistěte, kdy se vás povinnost týká, a udělejte si přehled alespoň v základech účetnictví.

    Kdy má OSVČ povinnost vést účetnictví

    Jako podnikatel můžete vést daňovou evidenci, uplatňovat paušální výdaje, přihlásit se k paušální dani nebo vést účetnictví. Poslední možnost je nejsložitější, proto si ji podnikatelé vybírají jen výjimečně.

    Obvykle se totiž účetnictví podle zákona týká právnických osob. OSVČ účetnictví vedou, pokud:

    • jsou (dobrovolně) zapsány v obchodním rejstříku,
    • jejich obrat za předchozí kalendářní rok je vyšší než 25 milionů,
    • povinnost vedení účetnictví jim ukládá zvláštní právní předpis,
    • jsou společníky ve společnosti, kde některý ze společníků vede účetnictví,
    • rozhodnou se vést účetnictví dobrovolně.

    Stačí splnit jen jednu podmínku a jste povinni vést účetnictví.

    Pokud se rozhodnete pro dobrovolné vedení účetnictví, musíte v něm zůstat alespoň 5 let, než se vrátíte zase například k daňové evidenci.

    TIP: Přečtěte si, jak přejít z daňové evidence na účetnictví a zpět.

    Rozdíl mezi účetnictvím a daňovou evidencí

    Účetnictví nabízí komplexní pohled na váš hospodářský výsledek, majetek a závazky za dané účetní období, obvykle kalendářní rok.

    Zatímco v daňové evidenci zaznamenáváte pouze příjmy a výdaje, v účetnictví kromě toho evidujete výnosy a náklady, a to podvojným způsobem („má dáti“ a „dal“). Rozdíl mezi výnosy a náklady určuje hospodářský výsledek, tedy zda jste v zisku nebo ztrátě.

    Výstupem účetnictví je účetní závěrka zahrnující:

    • rozvahu (přehled majetku a zdrojů, tj. aktiv a pasiv),
    • výkaz zisků a ztrát (tzv. výsledovka, přehled nákladů a výnosů),
    • přílohu k účetní závěrce.

    TIP: Čtěte, jak vést v daňové evidenci přehled příjmů a výdajů.

    Vše podstatné o fakturaci ve vašem e-mailu

    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami pro zpracování osobních údajů.

    S účetnictvím OSVČ pomáhají externí účetní

    Vedení účetnictví podnikatelé obvykle svěřují účetním. Znají veškeré zákony a předpisy, orientují se v aktuálních změnách. Podnikatelé tak mají jistotu, že budou mít účetnictví v pořádku.

    Myslete ale na to, že za své účetnictví vždy zodpovídáte vy jako podnikatel. Při výběru účetní či účetního proto zvažte jejich:

    • odbornost a zkušenosti,
    • porozumění vašemu podnikání,
    • flexibilitu a časové možnosti (když vede účetnictví i dalším podnikatelům).

    Místo zaměstnání vlastní účetní podnikatelé často využívají služby externích účetních. Najdete je například v katalogu iDoklad pozitivních účetních. Ušetříte jak náklady, tak i čas – podklady jim nemusíte předávat osobně v papírové formě. Účetnictví vám zvládnou vést na dálku a bez zbytečných schůzek.

    TIP: Všechny podklady své účetní snadno předáte online pomocí fakturačního programu iDoklad. Snadno jej totiž propojíte s běžnými účetními systémy, například Money. iDoklad si můžete vyzkoušet na 60 dní zdarma se všemi funkcemi.

    Vyzkoušet iDoklad

    Tápete v účetnictví a chcete se dozvědět víc?

    Pokud si nejste jistí, jak na vedení účetnictví, vstupte do naší mini akademie a podívejte se na video Základy účetnictví pro podnikatele. V dalším videu vám daňová poradkyně Lucie Kořínková poradí, jestli se vám víc vyplatí uplatňovat výdaje paušálem, vést daňovou evidenci či účetnictví nebo se přihlásit k paušální dani. Mini akademie je plná videí také o fakturací, daních nebo cenotvorbě a pro začínající podnikatele je zdarma.

    Vstoupit do mini akademie

    Související články

    Podnikatelský survival kit: 10 tipů na podnikání pro jistý start

    04. 12. 2025 12 minut čtení 0
    Přečíst článek

    Základy podnikání za 8 hodin: online kurz podnikání od odborníků z praxe

    28. 11. 2025 5 minut čtení 0
    Přečíst článek