Datum publikace 09. 09. 2021 Sdílet článek

Návod pro OSVČ: Jak vést daňovou evidenci

Author Seyfor, a. s. 2 minuty čtení 25
Náhledový obrázek

Daňová evidence je zjednodušenou formou účetnictví, kterou využívají OSVČ. Vedou v ní údaje o příjmech, výdajích, majetku a závazcích, aby měli podklady, ze kterých v daňovém přiznání vypočítají daň z příjmů.

Výhodou je, že daňová evidence je mnohem jednodušší než účetnictví, a proto si ji někteří podnikatelé vedou sami. Jiným s tím pomáhá externí účetní.

Kdo vede daňovou evidenci?

Daňová evidence se týká zejména fyzických osob, které nemají povinnost vést podvojné účetnictví a zároveň své výdaje nevykazují paušálem. Naopak daňovou evidenci nevedou:

  • právnické osoby,
  • fyzické osoby s příjmy nad 25 milionů
  • či fyzické osoby, které vedou podvojné účetnictví dobrovolně.

Jak se vede daňová evidence?

Určitou výhodou pro podnikatele může být, že zákon neudává přesnou podobu daňové evidence, ale pouze stanovuje, co by měla zahrnovat. To znamená, že konkrétní podobu si můžete zvolit sami tak, jak vám to bude nejpohodlnější. Můžete si třeba vést fyzické účetní knihy, tabulky v Excelu nebo příjmy a výdaje evidovat ve fakturační službě, jako je iDoklad – záleží pouze na vás.

Je však ve vašem zájmu mít daňovou evidenci přehledně, protože v případě daňové kontroly budete muset prokázat, že čísla uvedená v daňovém přiznání odpovídají realitě. V každém případě schovávejte veškeré účtenky, abyste mohli údaje v evidenci prokázat.

Jaké údaje si k jednotlivým platbám zapíšete, je na vás. Stačí, když dodržíte zásady vedení daňové evidence. Uvést musíte určitě typ dokladu, datum, popis, částku a informace o dani. Podívejte se na názorný příklad, jak může vypadat část vaší daňové evidence:

Datum Doklad Cena DPH Popis Příjmy Výdaje
1.3.2021 Příjmový doklad 300,- vč. DPH Prodej knihy 300,-
2.3.2021 Příjmový doklad 200,- vč. DPH Prodej knihy 200,-
4.3.2021 Faktura přijatá 1500,- vč. DPH Nákup nábytku 1500,-
Celkem 500,- 1500,-

Co když nechci vést ani evidenci, ani účetnictví?

Pokud chcete minimalizovat administrativu a jste fyzická osoba, můžete uplatnit paušální výdaje. Tento způsob využijí OSVČ s maximálními ročními příjmy do 2 milionů korun. Uplatnit si mohou výdaje od 30 do 80 % podle druhu živnosti.

Nejvyšší sazba se týká řemeslníků a zemědělců, nižší 60% sazba volných, vázaných a koncesovaných živností, 40 % výdajů můžete vykázat u podnikání podle zvláštních předpisů a nejnižší 30% sazba paušálních výdajů se vás týká v případě, že máte příjem z pronájmu.

Vyzkoušejte video akademii pro podnikatele

Začátky podnikání jsou náročné a mnohý podnikatel „plave“ ve všech těch odborných termínech, nařízeních a legislativě. Proto jsme oslovili specialisty z praxe a natočili s nimi více než 30 užitečných videí, která jsme zařadili do miniakademie pro začínající podnikatele. Z nich se naučíte základy, které potřebuje znát každý podnikatel a zjistíte, na co si dát pozor.

Vstup do mini akademie je pro začínající podnikatele zdarma.

Související články

[Podnikání při zaměstnání] Jak začít a na co si dát pozor

07. 03. 2024 17 minut čtení 16
Přečíst článek

Co jsou to pohledávky a jak s nimi pracovat?

21. 02. 2024 4 minuty čtení 1
Přečíst článek