Datum publikace 11. 09. 2025 Sdílet článek

Jak začít podnikat: podívejte se, jak zvládnout potřebnou administrativu

Author Seyfor, a. s. 9 minut čtení 195
Náhledový obrázek
Žádost o živnostenské oprávnění, přihlášení k platbě důchodového a zdravotního pojištění nebo rozhodnutí, jak evidovat doklady. To jsou některé povinnosti, které přináší začátky podnikání. Většinu z nich vyřešíte jediným formulářem. Podívejte se proto, jak začít podnikat zcela od nuly.

V řadě oborů můžete začít podnikat i bez peněz. Potřebujete jen své znalosti, dovednosti a základní vybavení. Přesto nestačí jen sednout k počítači a pustit se do programování nebo si založit e-shop. Ve většině případů vás jako první krok čeká registrace živnosti.

Kdy můžete podnikat bez živnostenského oprávnění

V některých případech můžete s podnikáním začít i bez živnostenského listu. Týká se to například:

  • podnikání v zemědělství (musíte se ale zaregistrovat na obecním úřadě);
  • autorské činnosti;
  • herců, hudebníků a dalších nezávislých povolání, která nejsou živností ani podnikáním podle zvláštních předpisů;
  • činností a podnikání podle zvláštních předpisů, ke kterým musíte zpravidla absolvovat státní zkoušku – sem patří daňoví poradci, advokáti, soudní exekutoři, makléři, tlumočníci, ale také přírodní léčitelé a další obory.

Jak začít podnikat na živnostenský list

Živnostenské oprávnění potřebujete u většiny oborů. A často je výhodnější zařídit si jej i v případě, že tuto povinnost nemáte – například při podnikání v zemědělství. V daňovém přiznání díky tomu využijete vyšší výdajové paušály.

Jak tedy začít podnikat na živnostenský list?

Stačí vám vyplnit jednotný registrační formulář, kterým požádáte o vytvoření živnostenského listu a navíc nahlásíte založení živnosti na všechny úřady, které o tom potřebují vědět. Formulář můžete vyplnit:

  • sami a poslat ho na svůj příslušný živnostenský úřad přes datovou schránku,
  • osobně na živnostenském úřadě
  • nebo na kterékoliv pobočce Czech POINT.

Za vyřízení živnostenského oprávnění zaplatíte poplatek 1 000 Kč. Pokud formulář odesíláte přes datovou schránku, můžete poplatek zaplatit převodem na účet živnostenského úřadu (najdete ho na webu živnostenského úřadu, pod který spadáte dle místa bydliště).

K registraci můžete využít také Portál živnostenského podnikání. Pokud si živnost vyřídíte přes něj, zaplatíte jen 800 Kč.

Výběr typu živnosti

Při vyplnění formuláře musíte mimo jiné vybrat typ živnosti. Základní dělení vyplývá z odlišných požadavků na odbornou způsobilost – máme:

  • živnosti ohlašovací – u nich stačí pouze ohlásit podnikání na živnostenském úřadě;
  • a živnosti koncesované – sem patří zejména podnikání, u kterého potřebujete souhlas příslušného orgánu státní správy (například souhlas krajské hygienické stanice k provozování pohřební služby nebo souhlasné stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj se založením cestovní kanceláře).

Ohlašovací živnosti se dále člení na:

  • volné,
  • řemeslné
  • a vázané.

Nejjednodušší je situace v prvním případě. Spadají sem činnosti, u kterých nepotřebujete žádný doklad o vzdělání ani o případné praxi.

U řemeslných živností musíte svou způsobilost dokázat doklady o dokončeném vzdělání v daném oboru nebo alespoň šestiletou praxí.

Také vázané živnosti vyžadují prokázání odborné způsobilosti. Konkrétní činnosti i zákonné požadavky jsou definované v příloze č. 2 živnostenského zákona. Patří sem například masérské služby, provozování autoškoly nebo účetní poradenství.

Do které skupiny se zařadíte, tedy záleží na oboru vašeho podnikání. Pokud si nejste jistí, do které kategorie vaše živnost spadá, úředníci vám poradí.

Jak se přihlásit k povinnému pojištění

Vyplněním jednotného registračního formuláře požádáte o živnostenské oprávnění a zároveň se přihlásíte k platbě:

  • důchodového pojištění (sociální pojištění)
  • a zdravotního pojištění.

Nemusíte tak kvůli nahlášení živnosti chodit na správu sociálního zabezpečení ani do zdravotní pojišťovny.

V prvním roce podnikání platíte na důchodové i na zdravotní pojištění minimální zálohy. Jejich výše se každý rok mění a vypočítáte ji následujícím způsobem:

  • U důchodového (sociálního) pojištění je minimální záloha 29,2 % z minimálního vyměřovacího základu – pro rok 2025 to je 4 759 Kč.
  • U zdravotního pojištění tvoří zálohy 13,5 % z poloviny průměrné hrubé mzdy – v roce 2025 tedy činí 3 143 Kč.
Tip: Naučte se základy podnikání za 8 hodin

Začátky podnikání přinášejí spoustu nových pojmů a povinností. Abychom vám to usnadnili, připravili jsme Mini akademii – online kurz podnikání vedený odborníky z praxe.

  • Více než 30 video lekcí v celkové délce 8 hodin
  • 10 lektorů specialistů – daňoví poradci, účetní, zkušení podnikatelé
  • Praktické návody krok za krokem

Pokud tedy přemýšlíte, jak začít podnikat – třeba i bez peněz – nemusíte se ničeho bát. S nezbytnou administrativou si i s pomocí naší mini akademie pro začínající podnikatele. Vysvětlíme vám v ní vše, co potřebujete znát. Registrujte se zdarma – stačí vybrat možnost „Ještě nemám IČ“.

Vstoupit zdarma

Jak začít podnikat a vyřešit účetnictví

Hned na počátku podnikání si stanovte, jakým způsobem budete řešit účetnictví a daně. Odvíjí se od toho další práce s doklady. Na výběr máte:

  • paušální daň, kdy evidujete své příjmy a každý měsíc zaplatíte najednou zálohu na daň, důchodové i zdravotní pojištění,
  • evidenci příjmů a pohledávek (tzv. paušální výdaje), při které evidujete příjmy, zatímco výdaje odečítáte pomocí příslušného paušálu,
  • daňovou evidenci, kdy evidujete kromě příjmů také skutečné výdaje,
  • a účetnictví, ve kterém se zajímáte zejména o náklady a výnosy – tato varianta je administrativně nejnáročnější.

Když začínáte podnikat od nuly, je často nejvhodnější evidence příjmů a pohledávek. Na rozdíl od paušální daně umožňuje v daňovém přiznání využít odpočty a zvýhodnění – a snížit si tak daňový základ. Zároveň je jednodušší než daňová evidence a účetnictví.

Pokud se pro tuto variantu rozhodnete, stačí vám evidovat vydané faktury a přijaté platby. Obvykle je ale vhodné zaznamenávat si také výdaje spojené s podnikáním. Snadno tak zjistíte, jestli se vám víc nevyplatí daňová evidence.

Registraci k DPH většinou nepotřebujete

Když začínáte podnikat, můžete se zaregistrovat i k DPH. Pro většinu podnikatelů je však lepší na DPH nespěchat. Znamená totiž mnoho povinností navíc.

Dobrovolná registrace k DPH se vám vyplatí, především když:

  • odebíráte zboží nebo služby od plátců DPH – můžete si pak odečíst daň na vstupu a cena nákupu klesne o zaplacenou DPH;
  • jsou vaši zákazníci většinou plátci DPH – získají tak možnost odečíst si DPH a díky tomu pro ně budou nákupy u vás výhodnější;
  • nakupujete zboží v České republice a prodáváte ho podnikatelům v jiných státech Evropské unie nebo koncovým zákazníkům mimo Evropskou unii;
  • dodáváte služby podnikatelům a firmám se sídlem v jiných státech Evropské unie.

Ve většině ostatních případů je lepší s registrací k DPH počkat, dokud to pro vás nebude povinné. Plátcem DPH se totiž musíte stát, jakmile váš obrat v daném kalendářním roce přesáhne 2 miliony korun (a nepřesáhne 2 536 500 Kč) – plátcem budete od 1. ledna následujícího roku. Pokud překročíte i druhou hranici obratu, stáváte se plátcem DPH od druhého dne.

Jak začít podnikat: faktury

Jako podnikatel musíte řešit také fakturaci. Jak vystavit svou první fakturu vám proto poradíme v článku Začínáte podnikat? Podívejte se, co musí obsahovat faktura.

Nebo navštivte naši mini akademii pro začínající podnikatele. Experti na účetnictví, daně a podnikatelské právo vás pomocí krátkých videokurzů naučí základy podnikání a nezbytné administrativy.

Jak začít podnikat při zaměstnání

Když začínáte podnikat při zaměstnání nebo třeba na mateřské, je situace o trochu složitější. Pokud chcete podnikat ve stejném oboru jako váš zaměstnavatel, potřebujete jeho písemný souhlas. Zaměstnavatel ho navíc může vzít kdykoliv zpět.

Potíže nastanou také v případě, že jste u zaměstnavatele podepsali takzvanou konkurenční doložku. V takovém případě nesmíte pracovat ve stejném oboru ještě rok po odchodu ze zaměstnání.

U státních zaměstnanců je souhlas zaměstnavatele nutností bez ohledu na obor podnikání.

Další postup je stejný jako u podnikání „na plný úvazek“. Na živnostenském úřadu tedy vyplníte jednotný registrační formulář a založíte si příslušnou živnost.

Zálohy na pojištění při podnikání na vedlejší činnost

U podnikání při zaměstnání nebo na mateřské v prvním roce neplatíte zálohy na důchodové ani na zdravotní pojištění. Obě zaplatíte jednorázově po podání přehledu o příjmech a výdajích.

Tento přehled musíte podat do konce dubna v roce, který následuje po prvním roce podnikání. Pokud tedy začnete podnikat v roce 2024, přehled o příjmech a výdajích podáte do konce dubna 2025.

Zdravotní pojištění platíte souhrnně i v následujících letech. A to dokud máte podnikání jako vedlejší výdělečnou činnost. Naopak u sociálního pojištění hradíte od druhého roku podnikání pravidelné měsíční zálohy, které vám stanoví správa sociálního zabezpečení.

Důchodové pojištění a zálohy na něj ale platíte pouze v případě, že vaše příjmy z podnikání přesáhnou takzvanou rozhodnou částku. Pro rok 2025 je 111 736 korun. Pokud jste ale podnikali jen část roku, rozhodná částka se sníží o jednu dvanáctinu za každý měsíc, kdy jste živnost nevykonávali.

Související články

Podnikatelský survival kit: 10 tipů na podnikání pro jistý start

04. 12. 2025 12 minut čtení 0
Přečíst článek

Základy podnikání za 8 hodin: online kurz podnikání od odborníků z praxe

28. 11. 2025 5 minut čtení 0
Přečíst článek