Datum publikace 24. 11. 2021 Sdílet článek

Začínáte podnikat? Podívejte se, co musí obsahovat faktura

Author Seyfor, a. s. 4 minuty čtení 22
Náhledový obrázek

Jedním ze základní úkolů, který čeká každého začínajícího podnikatele, je fakturace. I když se postupem času pravděpodobně setkáte s různými druhy faktur, zpočátku si vystačíte s poměrně jednoduchými doklady. Podívejte se, co musí obsahovat vaše první faktura.

Naprostá většina začínajících podnikatelů jsou neplátci DPH. Plátcem DPH se stanete až ve chvíli, kdy vaše celkové tržby za 12 po sobě jdoucích měsíců přesáhnou 1 000 000 korun.

Víte, že se plátcem DPH můžete stát i dobrovolně? Vyplatí se vám to, pokud například:

  • nakupujete více zboží nebo služeb od plátců DPH, než sami prodáváte (zaplacené DPH pak dostanete zpět od státu);
  • nebo jsou vaši zákazníci převážně plátci DPH (mohou si DPH odečíst a vaše zboží nebo služby pro ně bude levnější).

Pro většinu začínajících podnikatelů je však jednodušší zůstat neplátcem DPH.

Co musí obsahovat faktura

Jako neplátce DPH máte při vystavování faktur méně povinností než plátce. Zpočátku navíc nepotřebujete vést ani účetnictví. Stačí mít daňovou evidenci, uplatňovat v daňovém přiznání výdaje procentem z příjmu nebo platit paušální daň.

Obsah faktury v těchto případech vychází ze zákona č. 89/2012 Sb., který najdete v občanském zákoníku.

Podle něj musí faktura obsahovat:

  • jméno a příjmení dodavatele (u OSVČ), případně název firmy (pokud jste založili s. r. o.);
  • fakturační adresu (sídlo firmy nebo fyzické osoby);
  • a označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (například obchodní nebo živnostenský rejstřík).

Pokud na faktuře některá z těchto náležitostí chybí, hrozí vám problémy při případné kontrole z finančního úřadu.

Co také může obsahovat faktura

Kromě uvedených údajů můžete na fakturu doplnit ještě další informace. Pomohou vám zlepšit přehled v dokladech, usnadní případný přechod z daňové evidence k účetnictví a dají vám přesnější podklady pro případnou kontrolu z finančního úřadu.

Mezi tyto údaje patří:

  • informace o odběrateli (obvykle ve stejném rozsahu jako u dodavatele);
  • slovní a číselné označení dokladu;
  • popis zboží nebo služby, za které jste fakturu vystavili;
  • celková fakturovaná částka nebo fakturovaná částka rozepsaná na měrné jednotky s označením jejich množství;
  • datum vystavení faktury.

Přidat můžete i poznámku, že nejste plátce DPH. A také datum splatnosti faktury, pokud je kratší než 30 dní (taková je maximální lhůta daná občanským zákoníkem). Tyto údaje ale slouží zejména jako informace pro vaše odběratele.

Co musí obsahovat faktura v účetnictví

Počítejte však s tím, že časem vám možná daňová evidence přestane stačit a povedete účetnictví. V takovém případě už bude povinný obsah faktury jiný.

Nemusíte se ale bát zásadních změn. Pokud na dokladech uvádíte i nepovinné údaje, jsou už nyní vaše faktury téměř 100% připravené na přechod k účetnictví. Pouze právnické osoby musí doplnit údaj o zápisu včetně oddílu a vložky.

Co musí obsahovat faktura u plátců DPH

S největším množstvím požadavků se setkáte, pokud se stanete plátcem DPH. V takovém případě musí faktura obsahovat: 

  • daňové identifikační číslo dodavatele;
  • označení osoby, pro kterou plnění uskutečňujete, a to včetně DIČ (pokud ho má);
  • rozsah a druh dodávané služby nebo množství a druh výrobku;
  • jednotkovou cenu bez daně a případnou slevu;
  • základ daně;
  • sazbu a výši daně (v české měně);
  • datum uskutečnění zdanitelného plnění, pokud se liší od data vystavení dokladu;
  • evidenční číslo dokladu.

A samozřejmě také údaje, které jsou povinné na předchozích typech faktur.

Přechod na nové faktury usnadní iDoklad

Nemusíte se ale ničeho bát. Zpočátku si zpravidla vystačíte s nejjednodušší variantou faktury.

Navíc můžete využít fakturační služby, které vám přípravu těchto dokladů zjednoduší. Jednou z nich je také iDoklad. Automaticky dohlédne na to, aby na fakturách nic nechybělo.

A kdykoliv se ve vašem podnikání nebo účetnictví něco změní, stačí upravit nastavení iDokladu. Máte tak jistotu, že vaše doklady budou v pořádku, ať už přecházíte z daňové evidence na účetnictví nebo se stanete plátcem DPH.

Navíc díky iDokladu můžete zdarma vystudovat také naší mini akademii pro začínající podnikatele. Sérii videokurzů od profesionálních účetní, daňových poradců a advokátů, kteří vám poradí s podnikáním, fakturací i daněmi.

Související články

[Podnikání při zaměstnání] Jak začít a na co si dát pozor

07. 03. 2024 17 minut čtení 14
Přečíst článek

Co jsou to pohledávky a jak s nimi pracovat?

21. 02. 2024 4 minuty čtení 1
Přečíst článek