Založení společnosti s ručením omezeným máte úspěšně za sebou. Gratulujeme. Ale co vás čeká teď? Sepsali jsme několik povinností, na které se musí každý podnikatel připravit – bez ohledu na to, jestli je jediným společníkem firmy, nebo založil s. r. o. ve více lidech. Zjistěte co a jak.
Pokud ještě nemáte založené s. r. o., přečtěte si, jak založit společnost s ručením omezeným.
Udělejte si rešerši nebo se poraďte v podnikatelské skupině na Facebooku, u které banky je to nejvýhodnější. Porovnejte především následující kritéria:
Pak vezměte občanský průkaz, výpis z obchodního rejstříku a zajděte do banky. Účet vám zprovozní do několika dnů. Na platební kartu si také zpravidla počkáte alespoň 3 pracovní dny.
Zřízení datovky se jako s. r. o. nevyhnete. Přístupové údaje přijdou jednateli společnosti v obálce do vlastních rukou automaticky po zápisu s.r.o. do obchodního rejstříku.
Přihlaste se a nastavte si přeposílání upozornění na e-mail. Není to povinnost, ale je to vhodné, protože písemnosti odeslané přes datovou schránku se považují za doručené, ačkoli si je nepřečtete.
Aby měly státní orgány přehled, kdo má rozhodující vliv na jednání právnických osob, provozují neveřejnou databázi s názvem Evidence skutečných majitelů.
Jako nově založené s.r.o. musíte bezodkladně podat návrh na zápis skutečných majitelů. Patří tam fyzické osoby, které:
Pro ujasnění: pokud jste jediným společníkem s. r. o., disponujete 100% podílem, jste považován za skutečného majitele společnosti a musíte se k svému statusu přihlásit.
Do 15 dnů od zápisu do obchodního rejstříku máte 15 dnů na registraci u finančního úřadu. Musíte se registrovat k dani z příjmů právnické osoby, ostatní daně závisí na vaší situaci. Nejčastěji se nové společnosti s ručením omezeným hlásí k:
Pokud budete jako s. r. o. nabírat zaměstnance, čekají vás další povinnosti. Mimo jiné:
Zaměstnavatelé často zapomínají na lékařské prohlídky zaměstnanců, evidenci docházky, BOZP a zpracování osobních údajů zaměstnanců. Přečtěte si i další opomíjené povinnosti zaměstnavatele.
Na rozdíl od OSVČ musíte povinně vést účetnictví. Začínající podnikatelé to obvykle tzv. outsourcují na externího účetního. Pokud hledáte někoho opravdu zkušeného, připravili jsme pro vás přehlednou databázi účetních.
Pokud na valné hromadě schvalujete účetní závěrku, musí se konat nejpozději do 6 měsíců od posledního dne účetního období. Zjistěte, jak valnou hromadu svolat, kdo všechno se jí účastní a na co nezapomenout.
Účetní závěrky, výroční zprávy, návrhy o rozdělení zisku a zprávy o vztazích mezi propojenými osobami patří do sbírky listin.
Vaši sbírku listin vede rejstříkový soud. V Česku jich je 7, agenda je mezi ně rozdělená podle regionů. Který soud je ten váš, zjistíte podle sídla své společnosti.
Dokumenty nejsnáze odešlete přes online podání na webu justice.cz nebo datovou schránkou.
Název firmy a identifikační číslo (IČ) umístěte na dveře nebo ke vchodu do budovy, kde sídlíte nebo máte provozovnu.
Údaje jako název společnosti, sídlo firmy, IČ, údaj o zápisu v obchodním rejstříku uvádějte i na objednávkách, fakturách, na svém webu či na obchodních dopisech.
O základech podnikání jako s. r. o. se dozvíte v mini akademii pro začínající podnikatele. V krátkých videích vám odborníci na daně, účetnictví nebo cenotvorbu vysvětlí výhody i nevýhody. Za necelých 8 hodin se dozvíte všechno podstatné, co potřebujete vědět před založením s. r. o. i v prvních měsících podnikání.