Datum publikace 12. 04. 2022 Sdílet článek

Výpis pojistného pro OSVČ už pouze elektronicky

Author Seyfor, a. s. 5 minut čtení 7
Náhledový obrázek

Osoby samostatně výdělečné činné mohly doposud na začátku února očekávat poštovní zásilku z České správy sociálního zabezpečení, ve které nalezli výpis zaplaceného sociálního pojištění za uplynulý rok. Od letoška již ale ČSSZ přechází na elektronickou podobu výpisu. Přinášíme přehled všech změn, které vás v tomto ohledu čekají. 

O jaký dokument se jedná a proč jej potřebuji? 

Výpis zaplaceného sociálního pojištění uvádí seznam i výši všech záloh na pojistné a důchodové pojištění, které jste za minulý rok zaplatili. Kromě obecného přehledu tento dokument slouží především pro podání Přehledu o příjmech a výdajích, ve kterém OSVČ každoročně dokládají výši svého daňového základu. Více jsme o přehledu psali v tomto článku.  

V čem spočívá změna? 

Doposud ČSSZ tento dokument posílala poštou v papírové podobě a ve svých schránkách jej živnostníci obvykle našli na počátku února. Od roku 2022 se ale tato praxe mění a výpis již bude dostupný pouze v elektronické podobě. ČSSZ tento krok odůvodňuje především snahou o odbourání nadbytečné administrativy a také usnadnění podání Přehledu o příjmech a výdajích.  

Ten totiž nově můžete podat ryze elektronicky, kdy vám práci i čas ušetří automatické vyplňování údajů z databáze ČSSZ. Ještě více si pak celou agendu můžete usnadnit kombinací elektronického přístupu s používáním online fakturačním programem iDoklad. V ní totiž naleznete veškeré své faktury přehledně na jednom místě a součet všech tržeb za minulý rok je záležitostí několika kliknutí. 

Jak se k výpisu dostanu? 

Dokument je nově dostupný na elektronickém portálu ČSSZ, kde jej naleznete pod názvem Informace o zaplacených zálohách na pojistné na důchodové pojištění OSVČ. K přihlášení nicméně budete potřebovat buď bankovní identitu, aplikaci eObčanka, aktivní datovou schránku nebo jiný způsob elektronické identifikace.  

Bankovní identita 

Tento způsob přihlášení umožňuje vaše ověření stejným způsobem jako při přístupu do internetového bankovnictví, díky čemuž si nemusíte zařizovat žádné další přihlášení. Rovněž ji můžete využít i k elektronickému podepisování dokumentů či vyplňování formulářů.  

Získání bankovní identity je jednoduché – pokud máte internetové bankovnictví u některé z níže uvedených bank, vaše přístupové údaje slouží i jako vaše digitální identita a přihlašujete se stejným způsobem. V současnosti tuto službu nabízejí následující banky:  

  • Air Bank,
  • Česká spořitelna,
  • ČSOB,
  • Komerční banka,
  • Moneta a 
  • Raiffeisenbank. 

U dalších bank (např. mBank, Fio banka nebo Equa bank) pak v současnosti probíhá testovací provoz a spuštění se očekává v nejbližších měsících.  

Přihlášení občanským průkazem 

Pokud je vaše občanka vydaná po roce 2018, má v sobě zabudovaný elektronický čip. Přihlašovací údaje jste pak získali při převzetí dokladu. K přihlášení za pomoci občanky nicméně potřebujete čtečku dokladů. Tu zakoupíte v různých obchodech s elektronikou a základní modely vás vyjdou na méně než 300 Kč.  

Přihlášení skrze datovou schránku 

Datovou schránku si může založit jakákoliv fyzická osoba či právnická osoba mimo obchodní rejstřík. Řadě subjektů (např. právníkům, daňovým poradcům nebo orgánům veřejné moci) pak vlastnictví datové schránky nařizuje zákon a je pro ně vytvořena automaticky. Pro OSVČ je datová schránka prozatím dobrovolná, od roku 2023 ale bude povinná i pro ně.

Přihlášení pomocí služby MojeID 

Tato služba umožňuje zřídit si jednu centrální internetovou identitu, a tu používat pro komunikaci s úřady i soukromými firmami. Od roku 2020 rovněž můžete MojeID použít i pro přihlašování k portálům státních institucí včetně ePortálu ČSSZ. Uživatelský účet si snadno založíte přímo na stránkách služby, kde naleznete i další instrukce a seznam všech zapojených institucí.

Jiný způsob

Kromě výše uvedených můžete jako svou elektronickou identitu využít například i identifikační prostředek NIA ID, aplikaci Mobilní klíč eGovernmentu nebo International ID Gateway. Pro více informací navštivte webové stránky Identity občana.  

A co OSVČ, kteří počítače nepoužívají? 

V případě, že podnikatelé nemají k výpočetní technice přístup, mají vesměs jen dvě možnosti. První je zařídit si přístup k počítači s internetovým připojením. Druhým, jednodušším způsobem, je zplnomocnit svého účetního či daňového poradce, kteří pak mohou k ePortálu přistupovat jménem daného živnostníka.  

Pomůžeme vám ve světě OSVČ 

Pokud ve světě OSVČ teprve začínáte a elektronické výpisy z ČSSZ patří mezi vaše úplně první podnikatelské kroky, jistě uvítáte každou dobře míněnou radu. Zde vám bude nápomocna naše Mini akademie – online soubor třicítky videí s celkovou délkou přes 8 hodin, kde na vás čeká řada užitečných tipů a triků z každodenní podnikatelské praxe. Pro nové podnikatele je navíc vstup zcela zdarma.  

Související články

[Podnikání při zaměstnání] Jak začít a na co si dát pozor

07. 03. 2024 17 minut čtení 14
Přečíst článek

Co jsou to pohledávky a jak s nimi pracovat?

21. 02. 2024 4 minuty čtení 1
Přečíst článek