Chcete mít vlastní firmu? Beze všeho si jí můžete založit. Počítejte ovšem s tím, že takový proces zabere mnoho času a v jeho průběhu se nevyhnete úřednímu šimlovi. Přinášíme proto stručného průvodce vším, co založení podniku obnáší.
Než vůbec začnete obíhat úřady, řádně zvažte, jaký typ podniku je pro vás ten nejvhodnější. V českém právním řádu totiž existují hned čtyři organizačně právní formy podnikání, kdy každá z nich má své výhody a specifické nároky:
“Eseróčko” je nejčastěji využívaná forma podnikání, a to především díky své jednoduché struktuře a finanční nenáročnosti. Pro založení s. r. o. totiž stačí vklad pouhé jedné koruny na společníka. Jak pak název napovídá, ručení za závazky společnosti je omezené, tj. společníci za ně ručí pouze do výše nesplaceného vkladu.
Složitější právní forma, která je vhodná především pro větší firmy, a jejíž základní kapitál je tvořen cennými papíry (akciemi) držený vlastníky (akcionáři). Pro založení a. s. je třeba výrazně vyšší kapitál, který se obvykle pohybuje od 2 milionů korun výše a v některých případech může činit i desítky milionů. Na druhou stranu akcionáři nijak neručí za dluhy společnosti.
Společnost zde tvoří minimálně dvě osoby, které za dluhy ručí celým svým majetkem a společně se podílejí na řízení podniku. Právě ručení majetkem je největší nevýhodou v. o. s., neboť v případě podnikatelského neúspěchu můžete snadno přijít o všechno. V. o. s. je proto forma vhodná především pro menší a/nebo rodinné firmy.
Podnikat můžete i jako osoba výdělečné činná. Tato cesta je ze všech administrativně nejsnazší a stačí vám k ní pouze živnostenský list. Ten se ale váže pouze ke konkrétní osobě (tj. k vám). Majetek společnosti navíc není nijak oddělen od toho vašeho, za dluhy proto opět ručíte veškerým svým majetkem.
Příklady této formy podnikání v ČR naleznete již jen zřídka. Minimální počet společníků je zde stanoven na dva. Dva jsou i druhy společníků ve společnosti – komplementář ručící za dluhy společnosti neomezeně, a komanditista ručící za dluhy omezeně.
Prvním krokem při založení nové firmy je sepsání tzv. společenské smlouvy, případně zakladatelské listiny (pokud firmu zakládáte sami). Tento dokument musí mít písemnou formu a coby veřejná listina vyžaduje notářský zápis. Co do obsahu musí listina obsahovat následující údaje:
Další fází je splacení všech vkladů specifikovaných ve společenské smlouvě a jejich uložení na speciální bankovní účet společnosti. Jak již bylo řečeno výše, výše vkladu se liší podle formy a může sahat od jedné koruny až po miliony. Pokud pak vklad nepřesáhne částku 20 000 Kč, můžete jej zaplatit i hotově správci vkladů společnosti. Součtem všech vkladů vzniká základní kapitál; u malých firem se může pohybovat v řádů tisíců, u velkých v řádu stovek milionů. Rovněž se sluší dodat, že pro řadu obchodníků je výše kapitálu znakem důvěryhodnosti společnosti.
Pro podnikání je nutné mít živnostenský list, který vám vystaví živnostenský úřad. Pro jeho získání stačí mít plnou svéprávnost (tj. věk nad 18 let a způsobilost k právním úkonům) a čistý trestní rejstřík. Pokud pak chcete podnikat ve specializovaném oboru (např. založení stavební firmy), musíte v rámci žádosti prokázat vzdělání v daném oboru či odbornou kvalifikaci.
Posledním krokem je pak podání návrhu na zápis firmy do obchodního rejstříku. Pro tento úkon navštivte rejstříkový soud – jedná se o krajský soud příslušný sídlu vaší společnosti. Nezapomeňte připojit podpisy všech jednatelů a úředně návrh ověřit. K návrhu nicméně budete muset kromě samotného formuláře k návrhu na zápis přiložit i celý balík dokumentů:
Po odevzdání všech uvedených listin začíná pětidenní lhůta pro zápis do obchodního rejstříku. Po jejím uplynutí vaše společnost formálně vzniká, stává se vlastníkem splacených vkladů a jednatelé můžou jednat jejím jménem.
Založením společnosti sice máte obíhání úřadů za sebou, přibývá vám ale řada dalších povinností. Na všechny pády nesmíte zapomenout na registraci k daním, kterou musíte provést do patnácti dnů od zápisu firmy do obchodního rejstříku. To platí i v případě, že firma nemá žádný příjem. Pokud pak neplánujete v následujícím roce příjem přesahující jeden milion korun, je třeba se navíc zaregistrovat k platbě DPH.
Formulář k registraci se odevzdává pomocí datové schránky. Ta vaší firmě vzniká automaticky po zápisu do obchodního rejstříku a přihlašovací údaje k ní vám zašle ministerstvo vnitra. V neposlední řadě pak musíte podat návrh na zápis skutečného majitele. Tím je fyzická osoba, která má ve firmě rozhodující vliv, případně její příjem (přímý i nepřímý) přesahuje 25 % celkového majetkového prospěchu společnosti. I zde odevzdáváte návrh na rejstříkový soud, který provede zápis do pěti dnů od podání.
Z výše uvedeného vyplývá, že založení a vznik podniku je běh na dlouhou trať, který vás bude stát mnoho času a vyplňování. Řada lidí proto v současnosti využívá službu firmy na klíč, kdy se o veškeré vyřizování postará externí společnost. Ta vám obvykle nabídne rychlou odezvu i založení, kdy ve většině případů stačí pouze jedna osobní schůzka. Na ní zástupcům poskytovatele služby vysvětlíte své požadavky, případně si objednáte doplňkové služby (typicky např. mzdové či právní poradenství).
Poskytovatel následně vše vyřídí za vás. Kromě rychlosti a zbavení se nutnosti potýkat se s byrokracií je výhodou firmy na klíč především jistota správného provedení všech úkonů. V současnosti je pak v závislosti na poskytovateli možné založení firmy online, kdy vše potřebné vyřídíte po internetu. Nevýhodou pak jsou samozřejmě náklady navíc, kdy založení firmy na klíč může stát více, než 10 000 Kč.
Po dokončení všeho výše uvedeného již nezbývá než vám popřát mnoho zdaru ve světě podnikání. V rámci každodenních povinností spojených s během firmy vás nicméně čeká mnoho starostí, od komunikace s úřady přes běžné agendy až po fakturaci a účtování. Zde vstupují do hry moderní fakturační systémy, které dokážou velkou část účetní agendy vyřídit za vás.
To je případ i online fakturačního programu iDoklad – praktického pomocníka, se kterým je fakturace hračka. Služba vám umožní snadnou komunikaci s institucemi, hlídá za vás náležitosti faktur a umožňuje vám na několik kliknutí generovat nejen faktury, ale také podklady pro daňová přiznání či externí účetní. Zejména drobní podnikatelé a malé firmy tak v iDokladu získají nástroj, jak zvládat účetní agendu stejně dobře, jako kdyby měli k dispozici celý oddíl profesionálních účetních.
Pro ještě snadnější první kroky ve světě byznysu pak můžete využít naší Mini akademii – online soubor třiceti videí o celkové délce přes 8 hodin, kde naleznete řadu tipů, triků, rad a jiných užitečných informací pro každodenní podnikatelskou praxi. Pro nové podnikatele je navíc přístup zcela zdarma.