info@idoklad.cz
SK
CZ
Facebook
Twitter
Google+
iDoklad online fakturace
Přihlásit
  • Vlastnosti
    • Úspora času
    • Přehledy
    • Sledování nákladů
    • Vystavování faktur
  • Ceník
  • Mobilní aplikace
  • Katalog účetních
    • Najdi účetního
    • Registrace účetního
  • Více
    • Blog
    • Kontaktujte nás
    • Katalog rozšíření k iDokladu
    • O nás
    • Kariéra
    • Podpora
    • Napsali o nás
    • Reference
  • Přihlásit
  • Vyzkoušet zdarma

V dnešní legislativní džungli bych ve státní správě pracovat nechtěla, říká Ivana Langerová, expertka na DPH

15.1.2014Příběhy a rozhovory, Účetní a daňový servis1 komentářPodpora

Co nás čeká v DPH, jak je na tom daňové poradenství v ČR a co by vlastně měl takový poradce umět – tyto a další otázky jsme položili daňové poradkyni, lektorce a špičkové odbornici na DPH, Ing. Ivaně Langerové.Rozhovor původně vyšel exkluzivně v Money News, časopise pro zákazníky Cígler Software. Věříme, že bude rozhovor s jednou z největších expertek na DPH v ČR přínosný i pro vás. A kdyby vás zaujal natolik, že byste se chtěli s Ivanou Langerovou potkat osobně, máte šanci na semináři DPH 2014. Přejeme příjemné čtení!

Jste přední odbornicí na DPH. Nemůžeme začít jinak než otázkou z oboru. Co jsou podle vás top tři události v DPH v roce 2013?

Každý rok je, nejen v DPH, takovou událostí pravidelná novelizace zákona. V posledních letech se navíc v rámci rozsáhlých změn DPH pravidelně objevuje i nějaká TOP úprava. Od roku 2011 má například plátce nárok na odpočet až ve zdaňovacím období, kdy má daňový doklad od dodavatele fyzicky v rukou. Od roku 2012 se ve stavebnictví potýkáme s přenosem daňové povinnosti na příjemce.

A rok 2013? Ten je rozhodně rokem ručení za daň. Stát se snaží učinit odběratele spoluodpovědným za to, jak spolehlivým plátcem je jeho dodavatel. Od 1. dubna mělo začít platit ručení odběratele z titulu platby na nezveřejněný účet obchodního partnera, ale GFŘ (Generální finanční ředitelství) odsunulo realizaci z důvodu novosti a relativní náročnosti tohoto typu ručení na 1. 10. 2013. Relativní náročnost v prohlášení mě obzvláště pobavila.

Zároveň je v legislativním procesu návrh na změnu, aby se ručení týkalo jen faktur, jejichž výše překročí 700 tisíc korun. Škoda, že se změna neschválila v této podobě hned napoprvé.

A třetí událost? 16. května 2013 byl v Registru plátců DPH označen příznakem nespolehlivý první plátce DPH. Mluvčí GFŘ odmítla sdělit, o koho jde – finanční správa prý nechce vytvářet černou listinu. Ještě týž den se však vědělo, kdo je tento první nespolehlivý. K 15. 8. 2013 již máme takových firem plátců 13 – a obavy a nedůvěra vůči obchodním partnerům se šíří.

Slibujete si od některé z novelizací chystaných v roce 2014 zjednodušení nebo výrazné zlepšení práce s DPH?

Bohužel se nejspíš žádného zjednodušení či zlepšení práce s DPH nedočkáme. Pravdou je, že v dalších letech nebudou změny v DPH v popředí. Na Nový rok mají vstoupit v účinnost dva klíčové zákony, které způsobí malou revoluci v soukromém právu – nový občanský zákoník (NOZ) a zákon o obchodních korporacích (ZOK).

Poslanecká sněmovna schválila na poslední chvíli daňové změny, které by měly sladit daňové právo právě s rekodifikací soukromého práva. Změny budou probíhat nejen v roce 2014, ale i v roce 2015.

Čeká nás také spuštění projektu Jednoho inkasního místa pro společné odevzdávání daňového přiznání k dani z příjmů a sociálního a zdravotního pojištění. Od ledna 2014 budou moci daňoví poplatníci využívat jednotné inkasní místo dobrovolně, povinné využívání odstartuje o rok později.

V minulosti jste se podílela na zavádění nové daňové soustavy. Jak se dnes díváte na legislativní novinky v oblasti DPH? Čistě profesionálně, nebo v nich v nadsázce vidíte chyby a říkáte si, jak byste novelu chystala vy?

Je jiná doba. Sem tam si ale neodpustím na přednášce ironický postřeh k některým obzvlášť nepraktickým ustanovením. V dnešní legislativní džungli a v době plné negativních nálad bych ale už ve státní správě rozhodně znovu pracovat nechtěla.

Co nyní vidíte v DPH jako největší brzdu nebo překážku?

Její velkou složitost a bohužel i nepraktičnost. Ale na druhou stranu uznejte sám – kdyby byla daň zcela jednoduchá, tak by nikdo nepotřeboval daňového poradce ani přednášky o DPH. A to by mě zvlášť mrzelo, přednášení mě dost baví.

Působíte také jako zkušební komisařka Komory daňových poradců. V čem bývají čeští daňoví poradci silní, a v čem naopak mívají rezervy?

Záleží na tom, kde je nebo byl adept na daňového poradce zaměstnán, zda se již daněmi profesně zabýval nebo je teprve čerstvým absolventem školy.

Nikdy nezapomenu na svou vlastní zkušenost, když jsem v říjnu 1996 děla zkoušky. Při písemné části vedle mne seděl mladý perspektivní muž, čerstvý absolvent vysoké školy, který po chvíli počítání a tajného porovnání svých výsledků s mými hodně znervózněl, neboť mu DPH vycházelo jinak. Všimla jsem si, že místo tehdy platné sazby 22 % počítá sazbu 23 %. Ke změně sazby z 23 % na 22 % přitom došlo už 1. 1. 1995! Prostě se učil ze staré publikace a ani ho nenapadlo, že se sazby mohou měnit.

Komora daňových poradců oslavila 20 let své existence. Jak je na tom podle vás dnes obor daňového poradenství v ČR?

Vzhledem k propadu příjmů státního rozpočtu se mění přístup státní správy, zvyšuje se tlak na maximální výběr daní. Komora daňových poradců správně upozorňuje, že v takovéto situaci jsou to právě daňoví poradci, kteří v pozici daňových advokátů stojí na straně klienta a chrání jeho práva a oprávněné zájmy jako nezávislí zástupci. Díky povinnému členství a regulaci zákonem pak mohou dát daňoví poradci svým klientům kromě odborných znalostí i jiné záruky, mezi které patří mlčenlivost nebo profesní pojištění. Takovou výhodu nemůže nabídnout žádná jiná profese v oblasti daní.

Každé profesi dle mého sluší specializace. Vidím to sama na sobě – nikdy bych se v oblasti odbornosti DPH nedostala tak daleko, kdybych se snažila zabývat všemi daněmi zároveň. Je to má velká výhoda a velké štěstí, že jsem se dostala při nástupu na FÚ v roce 1990 na oddělení daně z obratu. Právě daň z obratu se v roce 1993 přeměnila na DPH a já byla hned od začátku při tom.

Obdivuji kolegy, kteří na vysoké odborné úrovni zvládají znalost více daní. Je jisté, že čím omezenější jsou finanční možnosti klientů, tím více upřednostňují poradce s komplexními znalostmi.

Co by prospělo prostředí daňových poradců v ČR?

Často se diskutuje, zda má daňový poradce blíž k účetní profesi, či k profesi advokáta. Přestože řada daňových poradců má příjmy i z vedení účetnictví, vlastním výkonem daňového poradenství je právní poradenství pro klienta ve věci daní a souvisejících právních norem.

Na rozdíl od právních služeb jsou však v ČR dle mého názoru služby daňových poradců podceňovány. Mimořádnost a výjimečnost naší profese je právě v průřezové znalosti práva a ekonomie, účetnictví a finančnictví.

Každá obchodní transakce přináší firmám nové příležitosti, ale i jistá rizika – a to i z daňového hlediska. A právě služba daňového poradenství by měla klientovi pomoci nastavit obchody z daňového pohledu tak, byla rizika co nejmenší.

Jsem začínající daňový poradce. Co byste mi doporučila pro mou kariéru? Co sledovat a na co si dát pozor?

Jako první reakce mě napadá, že je mi vás líto – ale teď vážně. Vstoupit do daňového poradenství je dnes dle mého názoru velmi složité. Něco jiného je nastoupit do zavedené daňové kanceláře jako nový člen – potřebujete totiž odborné zázemí, přítele na telefonu.

Jedna věc je naučit se aktuální znění daňového zákona. U klientů ale budou probíhat kontroly minulých roků, kdy docházelo v DPH k velkým změnám. Hodí se také znalost unijních předpisů  -Směrnice rady EU, judikatury ESD a NSS.  Musíte stále sledovat informace na internetových stránkách státní správy i Komory daňových poradců. Hodně klientů si bude přát, abyste znal dokonale nejen daňové předpisy ČR, ale i ty, které platí v ostatních členských státech EU – proč utrácet peníze za dalšího daňového poradce, když mají vás, že?

Ale nechci vás odrazovat. Vítejte mezi daňové poradce a doufám, že máte čas a chuť na nikdy nekončící vzdělávání se – většinou samostudiem.

Často školíte a přednášíte, kdo je dnes typický účastník vašich kurzů?

To je různé – od účetních po daňové poradce. V době ekonomické krize je typické, že z velkých firem pošlou jednu zástupkyni, která pak musí vstřebané vědomosti povyprávět ostatním. To pak děvčatům nezávidím.

Opakují se u účastníků nějaké otázky?

Určitě, záleží vždy na TOP tématu daného roku. Letos převládají dotazy na institut ručení.

Jak jste trávila letošní horké léto? Studiem, prací, nebo odpočinkem?

Léto je pro nás přednášející také trošku dobou prázdnin – v červenci a srpnu se většinou daňové kurzy nekonají. Na druhou stranu jsem ale také daňový poradce a ten musí být stále ve střehu. A tak i na dovolené jste díky technice klientům k dispozici.

Ale neodpustím si, abych je v úvodu mailu, ve kterém řeším jejich absolutně neodkladný problém, nepozdravila například z New Yorku nebo od Niagarských vodopádů; případně z mých oblíbených Luhačovic.

Ing. Ivana Langerová
Daňová poradkyně, expertka na DPH a lektorka. Pracovala několik let jako metodik Finančního ředitelství v Brně a podílela se na zavádění nové daňové soustavy v ČR v roce 1993. Od roku 1996 je daňovou poradkyní a specializuje se na problematiku daně z přidané hodnoty. V této oblasti dokáže vyřešit téměř každý problém. Kromě daňového poradenství ve firmě BETA Brno, a.s., se už více než 20 let zabývá přednáškovou činností pro firmy po celé republice. Dlouhá léta spolupracuje jako daňový poradce i s firmou Cígler Software, a.s.

Tags: DPH, rozhovor
Předchozí článek Příběh iDokladu Další článek Musím se stát plátcem DPH. Co teď?

1 komentář. Komentovat

Daniel
14.2.2017 15:19

Opravdu velmi zajímavý článek. Na jednu stranu není čemu se divit…

Odpovědět

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější příspěvky

  • Používáte pro podnikání auto? Odečtěte si z daní paušální výdaje za dopravu
  • Přinášíme vám dvě dubnové novinky, které zase zpříjemní fakturaci
  • Skartování účetnictví? Záleží na takzvané prekluzivní lhůtě
  • Novinky pro OSVČ a malé firmy za březen 2018
  • Nový vzhled faktury je tady. A k tomu spoustu dalších novinek

Rubriky

  • Měsíční přehled
  • Nezařazené
  • Novinky v iDokladu
  • Příběhy a rozhovory
  • Tipy a rady pro uživatele
  • Účetní a daňový servis
  • Zajímavosti

O nás

  • O nás
  • Kontaktujte nás
  • Kariéra
  • Blog
  • Reference
  • Napsali o nás

Přehled funkcí

  • Vystavování faktur
  • Sledování nákladů
  • Přehledy
  • Úspora času
  • Mobilní aplikace

Užitečné odkazy

  • Přihlášení do iDokladu
  • Nápověda iDokladu
  • Katalog rozšíření k iDokladu
  • Účetní a daňový servis
  • Účetní software Money S3
  • ERP systém Money S4

Pro vývojáře

  • Vývojářský web
  • iDoklad API
  • Podmínky použití
  • Bezpečnost a zálohování
  • Zásady ochrany osobních údajů
  • Mapa webu
© Solitea Česká republika, a.s. Drobného 49, 602 00 Brno, Česká republika
idoklad
money
Profi Účtenka
Profipokladny
Solitea Česká republika